Skip to main content
فهرست مقالات

اقتصاد و بازرگانی ایران: آثار پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی بر صادرات فرش دستباف کشور

نویسنده:

علمی-ترویجی/ISC (11 صفحه - از 3 تا 13)

کلید واژه های ماشینی : فرش دستباف، صادرات، صادرات فرش دستباف کشور، تجارت جهانی بر صادرات فرش، سازمان تجارت جهانی بر صادرات، عضویت ایران در سازمان تجارت، سازمان تجارت جهانی، بازرگانی، اقتصاد، ایران

مساله عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی و پیامدهای ناشی از آن‌ بر اقتصاد و تجارت خارجی کشور همواره به عنوان یک چالش جدی مطرح‌ بوده است.در این زمینه بخش بازرگانی خارجی کشور و صادرات فرش‌ دستباف به عنوان یکی از زیربخش‌های آن تحت تاثیر مستقیم الحاق ایران‌ به این سازمان قرار دارد.این محصول در میان صادرات غیر نفتی بیشترین‌ درآمد ارزی را نصیب کشور می‌کند.با توجه به نیروی انسانی ماهر،مواد اولیه‌ فراوان و ارزان،کیفیت و ظرافت و زیبایی منحصر بفرد،فرش ایران سهم‌ بالایی در بازارهای جهانی دارد.نظر به جایگاه برجسته این محصول در اقتصاد کشور و بازارهای جهانی،در این مقاله سعی شده است فرصت‌ها و تهدیدهای ناشی از عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی در حوزه‌ صنعت فرش دستباف مورد بررسی قرار گیرد.

خلاصه ماشینی:

"نظر به جایگاه برجسته این محصول در اقتصاد کشور و بازارهای جهانی،در این مقاله سعی شده است فرصت‌ها و تهدیدهای ناشی از عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی در حوزه صنعت فرش دستباف مورد بررسی قرار گیرد. ب-تنگناها: *وضع اسفناک زندگی هنرمندان، بافندگان و شاغلین صنعت فرشبافی و عدم برخورداری آن‌ها از کمک‌های دولت از یک سو و مورد ظلم و اجحاف قرار گرفتن آنان از جانب افراد دلال و سودجو از سوی دیگر؛ *مهاجرت قالیبافان روستایی به شهرها و اشتغال به مشاغل کاذب به علت نبود امکانات رفاهی اولیه و تجهیزات بهداشتی و درمانی؛ *وقوع خشکسالی‌های پی‌درپی در سال‌های اخیر از یک سو و کاهش واردات پشم و رنگ از سوی دیگر موجب (به تصویر صفحه مراجعه شود) کاهش تولید مواد اولیه مورد نیاز صنعت فرشبافی و افزایش بهای آن‌ها شده است: *نبود تسهیلات اعتباری و گمرکی،وجود قوانین پیچیده زائد و در عین حال متغیر مشکلات مهمی را در مراحل اداری صدور فرش ایجاد کرده و باعث سردرگمی صادرکنندگان و خروج فرش به صورت قاچاق از کشور شده است؛ *وجود روزمرگی،بی‌هدفی و بی‌برنامگی در تولید و صدور فرش دستباف و عدم توجه صادرکنندگان به سلیقه و نیاز خریداران نهایی؛ *ناآشنایی صادرکنندگان به فنون و علوم نوین بازاریابی بین المللی و صادرات و رقابت مخرب و ناهماهنگ آن‌ها در بازارهای جهانی که به قیمت فروش فرش ایران لطمه جدی وارد کرده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.