چکیده:
مقدمه : نوع بازاها و تقسیمات مربوط به آن ، چگونگی ورود به بازارها ودر مجموع ، مشخصههای بازار هر کشور بیانگر بخش عظیمی از اقتصاد آن کشور است . در این مقاله برای شناخت هر چه بیشتر کشور ایتالیا و نیز وضع بازارهای آن ، ضمن بررسی و تجزیه و تحلیل بازار این کشور و بافت و ترکیب آن از نظر درجه رقابتی بودن و چشمانداز آن ، میزان دخالت دولت در بازار ، ترکیب سنتی و مدرن بازار ، انواع بازارهای عمدهفروشی و خردهفروشی ، شیوههای مرسوم بازاریابی و راههای ورود به بازار ، کانالهای توزیع و ... را مورد تجزیه و تحلیل قرار خواهیم داد . ...
خلاصه ماشینی:
"گرچه فرآیند خصوصیسازی انحصارات تا به حال موفق عمل نموده،اما هنوز چند شرکت و صنعت مهم این کشور همچنان تحت انحصار دولت باقی مانده و به بخش خصوصی واگذار نشده است؛این امر خود باعث اعتراضاتی از سوی سایر اعضای اتحادیه اروپا گردیده و موجب وارد آمدن فشارهایی از سوی این اعضا بر ایتالیا شده است تا هرچه سریعتر خصوصیسازی را به تمامی بخشها و ساختارهای اقتصادی خود منتقل سازد.
حرکت به سوی آزادسازی اقتصاد از کنترلهای دولتی و انتقال مالکیتهای عمومی شرکتها و موسسات به بخش خصوصی همچنان ادامه دارد؛به گونهای که بسیاری از بانکها و نیز موسسات تولیدی کلیدی را از قید کنترل دولتی خارج ساخته است و در مجموع باید گفت که در این کشور به رغم آنکه درجه انحصار در دهه گذشته بسیار بالا بوده است،اما امروزه اغلب این انحصارات درهم شکسته شده و بازار توسط بخش خصوصی بشدت رقابتی شده است و این روند همچنان تداوم دارد.
9 5-2-بازارهای جدید و سنتی و نقش آنها در کل بازار ایتالیا کشوری است که درآمد ناخالص ملی آن جزء بالاترین درآمدهای ملی در سطح جهان است(در رتبۀ ششم و بعد از کشورهای ایالات متحده، ژاپن،آلمان،فرانسه و انگلستان قرار دارد)؛بنابراین بازاری بسیار مناسب برای جذب سهم از بازار توسط شرکتهای فعال به نظر میرسد،بخصوص اینکه در سالهای اخیر بهبود چشمگیری را در وضع اقتصادی این کشور میتوان مشاهده کرد.
در طول دوره پنجساله 98-1994 براساس آمار سازمان تجارت جهانی و برطبق طبقهبندی SITC ،گروه سوم کالایی که شامل انواع سوختهای کانی است،بزرگترین سهم از صادرات ایران به ایتالیا را به خود اختصاص میدهد که در این مدت مجموعا بیش از 8/5 درصد از کل صادرات این گروه کالایی به بازار ایتالیا را دارا بوده است."