Skip to main content
فهرست مقالات

اقتصاد و بازرگانی ایران: بررسی میزان تقاضا برای سفر در ایران

نویسنده:

علمی-ترویجی/ISC (7 صفحه - از 3 تا 9)

کلید واژه های ماشینی : سفر ،مسافران ،گردشگری ،ایران ،خانوارهای ،اقتصادی ،مسافرت ،روستایی ،هزینه‌های غیر خوراکی خانوار روستایی ،میزان خانوارهای شهری و روستایی ،بررسی میزان تقاضا ،هزینه‌های غیر خوراکی بیشترین سهم ،درآمد سرانه ،شهری ،درآمد ،سال متوسط هزینه‌های غیر خوراکی ،توزیع ،بررسی سهم مسافرت و تفریحات ،اقتصاد و بازرگانی ایران ،جهانگردی ،هزینه‌های غیر خوراکی ،سبد مصرفی خانوارهای ایرانی ،خانوارهای شهری ،تفریحات و سرگرمی ،گردش سرانه مردم ایران ،میزان گردش سرانه ایرانیان ،مردم ،تقاضای سفر ،سهم هزینه خانوارهای ایرانی ،سفر در ایران

خلاصه ماشینی:

"سوالات محوری که این نوشتار بدنبال پاسخ به آن‌هاست عبارت‌اند از: 1-ماهیت سفر به عنوان یک کالا چیست؟ 2-عرضه و تبقاضای این کالا در هر کشور تابع چه عواملی است؟ 3-سرانه سفر ایرانی‌ها در مقایسه با دیگر کشورها چگونه است؟ 4-نحوه توزیع سفر بین طبقات فقیر و مرفه ایرانی چگونه است؟ به این منظور در بخش اول نوشتار به بررسی جایگاه سفر در تاریخ و فرهنگ و دین اسلام می‌پردازیم تا به میزان اهمیت و ضرورت این کالا برای هر انسان پی ببریم. در مقایسه تطبیقی آمار باید توجه کرد که تعداد گردشگران عمدتا کمتر از مسافران است،اما نظر به مشکلات آماری موجود در تمامی کشورهای دنیا و (به تصویر صفحه مراجعه شود) همچنین کشور ایران در بسیاری از موارد از هریک از این دو متغیر به عنوان جانشین برای متغیر دیگر استفاده می‌شود. بررسی سهم مسافرت و تفریحات در سبد مصرفی خانوارها در سال 1380،متوسط هزینه سالیانه خانوار شهری در ایران برابر 28020350 ریال بوده که از این مقدار 25/6 درصد مربوط به هزینه‌های خوراکی و دخانی و 74/4 درصد مربوط به هزینه‌های غیر خوراکی بوده است. از طرف دیگر گرانی هزینه حمل و نقل و اقامت در شهرهای بزرگ،مدیریت نامناسب زمان تعطیلی و تعطیلی‌های همزمان برای کلیه اقشار،عدم توجه به(اکوتوریسم)و گردشگری در روستاها و عدم مدیریت مناسب اوقات فراغت و تفریحات متناسب با سلیقه‌ها و توانمندی‌های اقشار مختلف جامعه ایران از مهمترین عوامل توزیع ناعادلانه این کالا در بین اقشار غنی و فقیر ایرانی است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.