چکیده:
این مقاله با نگاهی به تعریف بازار و بورس ، ساختار سازمانی نوعی بورس کالایی را به بحث گذاشته و به دنبال آن بورس های کالایی فعال در عرصه جهان معرفی شده است . در نهایت ، موانع پیش روی گسترش بورس کالایی در ایران مورد بررسی قرار گرفته است .
خلاصه ماشینی:
"ویژگیهای کالاهای قابل دادوستد در بورس کالا بورس کالا،بازاری قانونمند و رسمی است که به منظور خرید و فروش برخی کالاها تشکیل میشود و تعداد زیادی از عرضهکنندگان یا تولید کنندگان،کالای خود را در آن بازار عرضه میکنند تا پس از بررسیهای کارشناسی و قیمتگذاری توسط کارگزاران آن بازار،مورد دادوستد قرار گیرد.
برخی از شرایط ضروری برای تحقق معاملات قرارداد آتی عبارتاند از: 1-وجود نوسان در قیمت کالاهای مورد دادوستد به طوری که انگیزه برای انجام قرارداد آتی را توجیه نماید؛ 2-واحدها و بنگاههای اقتصادی در بازار کالاهای واقعی وجود داشته باشد؛ 3-کالا قابل درجهبندی استاندارد بوده و بتوان آن را رتبهبندی کرد؛ 4-کالا قابلیت ذخیره شدن و همچنین حمل و تحویل به خریدار را داشته باشد؛ 5-سرمایه لازم و تسهیلات مالی برای پرداخت ودیعه و تسویه قرارداد وجود داشته باشد؛و 6-وجود تسهیلات زیربنایی از قبیل شبکههای ارتباطی،قانونی و مالی نیز ضروری است.
وجود و تشکیل بورس کالا در کشور برای معامله برخی کالاهای خاص سبب میشود تا نظر مصرفکنندگان و حتی معاملهگران قراردادهای آتی به این بازارها جلب شود و درنتیجه امکان ورود سرمایه به این بورسها فراهم شود؛این موضوع سبب هدایت نقدینگی به سمت تولیدکنندگان و همچنین شفافیت قیمت در بازار خواهد شد.
مهمترین محدودیتها و تنگناهای موجود بر سر راه گسترش بازار معاملات آتی در ایران به شرح زیر است: 1-نظام تهیه و تدارک کالاهای اساسی مهمترین کالاهایی که در بورسهای کالای اکثر کشورهای جهان دادوستد میشود،عبارتاند از:گندم،شکر،انواع دانههای روغنی،انواع علوفه،برنج،چای،فلزات اساسی،فلزان گرانبها و اوراق قرضی دولتی."