Skip to main content
فهرست مقالات

تأثیر ابن عربی بر فخر الدین عراقی

نویسنده:

(3 صفحه - از 26 تا 28)

کلید واژه های ماشینی : عراقی، فخر الدین، عرفا، عرفان، شهود، تجلی، حرکت، حب، خلق، قلب

خلاصه ماشینی: "فخر الدین عراقی در«لمعهء اول»می‌گوید: «یک عین متفق که جز او ذره‌ای نبود چون گشت ظاهر این همه اغیار آمده ای ظاهر تو عاشق و معشوق باطنت‌ مطلوب را که دید در طلب کار آمده» «و ما الوجه؟الا واحد غیرانه‌ اذا انت عددت المرایا تعددا» (8) محی الدین ابن عربی همین مفهوم را در کتاب‌ «فصوص الحکم»به شیوه‌های گوناگون بیان کرده‌ است؛برای نمونه در«فص موسوی»،با استناد به‌ حدیث قدسی«کنت کنزا مخفیا فاجبت ان اعرف‌ فخلقت الخلق کلی اعرف»،تجلی شهودی و سیر نزولی را حرکت«حبی»نامیده است. عاشق چون لذت شهود یافت،ذوق‌ وجود بچشید،زمزمهء قول«کن»بشنید،رقص کنان‌ بر در میخانهء عشق دوید و گفت: ای ساقی،از آن می،که دل و دین من است‌ پر کن قدحی،که جان شیرین من است گر هست شراب خوردن آیین کسی‌ معشوقه به جام خوردن آیین من است (10) ابن عربی در«فص شعیبی»،در بیان حکمت‌ قلبی و چگونگی تقلیب و تبدل جواهر و حرکت‌ جوهری،تمام عالم را به استشهاد آیهء شریفهء«بل هم‌ فی لبس من خلق جدید»(11)تعبیر و تفسیر کرده‌ است و در این فص به اثبات عرضی بودن تعینات‌ امکانی می‌پردازد و می‌گوید: «و ما احسن ما قال الله تعالی فی حق العالم و تبدله مع الانفاس فی خلق جدید»فی عین واحدة، فقال فی حق طائفة،بل اکثر العالم،«بل هم فی‌ لبس من خلق جدید»."

صفحه:
از 26 تا 28