Skip to main content
فهرست مقالات

بازارشناسی: اردن

نویسنده:

علمی-ترویجی/ISC (13 صفحه - از 92 تا 104)

کلید واژه های ماشینی : صادراتی، اردن، کد، مزیت نسبی صادراتی، تجاری، مزیت نسبی، شاخص مزیت نسبی آشکار، مزیت نسبی آشکار، پتانسیل صادراتی، ایران

خلاصه ماشینی: "4-1-روابط تجاری متقابل با توجه به اطلاعات ارائه شده در جدول(4)ملاحظه می‌شود در زمینه صادرات ایران به این کشورها،سوریه طی سال‌های 2001-1997 با رتبه 32 و بالاترین رتبه در میان چهار کشور عربی مورد بررسی احراز نموده است. این جدول که محاسبات مربوط به شاخص مذکور را به در نظر گرفتن صادرات نفت و در سطح کد دو رقمی نظام هماهنگ(4)منعکس می‌کند،حاکی از وجود مزیت نسبی برای هفت گروه صادراتی کشور است. با نگاهی به اقلام صادراتی به تفکیک کد شش رقمی نظام هماهنگ (جدول 5)در گروه سوخت‌های معدنی و روغنی‌های معدنی به جز نفت خام(کد 2709)،ایران در اقلامی نظیر زفت(کد 2708/10)،تورب(کد 2703/00)،فنل‌ها(کد 2707/60)و نفت و روغن حاصل از مواد معدنی قیری(غیر خام)که در جای دیگری مذکور یا مشمول نبا شد(کد 2710/00)از بالاترین میزان مزیت نسبی آشکار شده بهره‌مند است. جدول(5)-میزان شاخص مزیت نسبی صادراتی کشور ایران به تفکیک کدهای کالا دورقمی نظام هماهنگ طی سال‌های 2001-1997 در قسمت صنایع غذایی نیز ایران به ترتیب در گروه‌های فرآورده‌های غلات،آرد و نشاسته،فکول یا شیر و نان‌های شیرینی(کد 19)، فرآورده‌های به عمل آمده از سبزی‌ها(کد 20)،فرآورده‌های گوشتی، ماهی(کد 16)،قند و شکر و شیرینی(کد 17)،فرآورده‌های خوراکی گوناگون(کد 21)،و کاکائو و فرآورده‌های آن(کد 18)،از بالاترین مزیت نسبی آشکار شده برخوردار است،با این تفاوت که در سه گروه اول مزیت دارد و در سایر موارد مزیت نسبی ندارد. روند شاخص مزیت نسبی آشکار شده طی سال‌های 2001-1997 حاکی از افزایش تخصص‌گرایی صادراتی ایران در این گروه محصولات در آینده است. در اکثر گروه‌ها نیز مزیت نسبی صادراتی دارای روند رو به رشد بوده که در مجموع باعث شده این کشور در زمینه مواد نسجی در حال افزایش تخصص‌گرایی صادراتی باشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.