Skip to main content
فهرست مقالات

تجزیه و تحلیل بازارهای صادراتی (هدف) صادرات مزیت دار کشور

نویسنده:

علمی-ترویجی (14 صفحه - از 20 تا 33)

کلید واژه های ماشینی : صادرات ،بازارهای ،بازارهای صادراتی ،کل صادرات غیر نفتی کشور ،واردات ،بازارهای هدف صادرات ،کل ارزش صادرات غیر نفتی ،صادرات مزیت دار کشور ،ترکیب کالاهای صادراتی ،تجاری ،بازارهای هدف ،نسبی ،موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی ،بازارهای هدف صادرات کشور ،محصولات صادرات غیر نفتی کشور ،تحولات صادرات ایران ،صادراتی کشور ،سال مجموع بازارهای صادراتی کشور ،تحلیل بازارهای صادراتی ،ارزش صادرات غیر نفتی کشور ،ارزش صادرات غیر نفتی ایران ،ترکیب کالاهای صادراتی کشور نسبت ،بازارهای صادراتی کشور ،صادرات مزیت‌دار کشور ،ایران ،بازارهای هدف کالاهای صادراتی ،درصد از کل صادرات ،صادرات و واردات ،آلمان ،بازار هدف محصول صادراتی

این مقاله ضمن مروری بر عوامل مؤثر بر بازارهای جهانی ، تحولات صادرات ایران بر مبنای داده های مربوط به ترکیب کالاهای صادراتی و همینطور ترکیب طرف های تجاری سه مقطع 1360 ، 1370 و 1379 بررسی می کند .

خلاصه ماشینی:

"دقت در آمار صادراتی به کشورهای مهم طرف تجاری ایران نشان می‌دهد که سهم نسبی صادرات کشور به این بازارها نسبت به سال 1370 کاهش یافته است؛ به عنوان مثال ارزش صادرات ایران به آلمان با کاهش 50 درصدی مواجه بوده است؛از جمله دلایل اصلی این رخداد را می‌توان کاهش نسبی کیفیت محصولات ایران،به ویژه فرش،نسبت به رقبای دیگر دانست. -هرچند در سال‌های اخیر(مقایسه ترکیب صادرات کشور در سال 1379 در مقایسه با سال‌های 1360 و 1370)،تنوع نسبی در طرف‌های (به تصویر صفحه مراجعه شود) تجاری،یعنی کاهش سهم نسبی کشورهای مهم طرف تجاری نظیر آلمان،و تنوع نسبی اقلام صادراتی، یعنی کاهش سهم قالی،پوست و میوه‌جات و بهبود نسبی سهم اقلام دیگر نظیر محصولات شیمیایی و پتروشیمی را شاهد بوده‌ایم،ولی هنوز تجارت خارجی کشور به ویژه از بعد صادرات به سازگاری و همسویی لازم با تجارت جهانی دست نیافته است. -عدم ارتباط مستقیم و یا محدود بودن ارتباط مستقیم تجاری ایران با کشورهای پیشرفته غربی(به ویژه اتحادیه اروپا و آمریکا)در سال‌های اخیر باعث شده است تا برخی از نیازهای وارداتی کشور به صورت مستقیم از کشورهای ثالث،به ویژه امارات و ترکیه وارد شود؛این امر موجب شده سهم این کشورها از کل واردات کشور به میزان قابل ملاحظه‌ای افزایش یابد؛ به عنوان مثال،سهم امارات از کل ارزش واردات کشور در سال 1379 حدود 8/043 درصد بوده است؛در نتیجه جایگاه این کشور در میان طرف‌های تجاری کشور به رتبه دوم(پس از آلمان)ارتقاء یافته است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.