Skip to main content
فهرست مقالات

بازارشناسی: شمال آفریقا

نویسنده:

علمی-ترویجی/ISC (19 صفحه - از 88 تا 106)

کلید واژه های ماشینی : شاخص مزیت نسبی آشکار، کد، مزیت نسبی صادراتی، عملکرد صادراتی، صنایع، مقادیر شاخص مزیت نسبی، افزایش تخصص‌گرایی صادراتی، روند عملکرد صادراتی محصولات صنایع، حال افزایش تخصص‌گرایی صادراتی، روند مزیت نسبی آشکار

خلاصه ماشینی:

"بررسی اقلام صادراتی ایران به تفکیک کد شش رقمی نظام هماهنگ نشان می‌دهد1در زیر گروه سوخت‌های معدنی و روغن‌های معدنی به جز نفت خام (کد 2709)،در اقلامی نظیر نفت(کد 2708/10)،تورب(کد 2703/00)، فنل‌ها(کد 2707/60)و نفت و روغن حاصل از مواد معدنی قیری(غیر خام)که در جای دیگری مذکور یا مشمول نباشد(کد 2710/00)بالاترین میزان مزیت نسبی آشکار شده وجود دارد. دو گروه کود شیمیایی(کد 31)و پوست و چرم(کد 41)از جمله محصولاتی هستند که با توجه به روند گذشته شاخص مزیت نسبی آشکار شده آن‌ها پیش‌بینی می‌شود که در سال‌های آتی در سبد کالاهای صادراتی این کشور از سهم قابل توجهی برخوردار گردند. این کشور طی دوره مورد بررسی در زمینه پوست و چرم(کد 41)، با روند رو به رشد عملکرد صادراتی مواجه بوده،به طوریکه مقدار شاخص از 1/9 در سال 1997 به سطح 4/42 در سال 2001 افزایش یافته است. در بخش کشاورزی این کشور در گروه‌های حیوانات زنده(کد 01)،انگم‌ها و صمغ‌ها(کد 13)،ماهی‌ها و قشرداران(کد 03)،میوه و میوه‌های سخت‌پوست خوراکی(کد 08)،مواد قابل بافت(کد 14)،دانه و میوه‌های روغن‌دار(کد 12)،گوشت و احشاء خوراکی(کد 02)،غلات(کد 10)و سایر محصولات دارای منشاء حیوانی(کد 05)،دارای فعالیت صادراتی بوده و بجز مورد آخر در سایر موارد دارای مزیت نسبی آشکار شده است. در کنار این گروه،گروه‌های غلات،میوه‌های خوراکی و پوست مرکبات،محصولات صنعت آردسازی و مالت،گروه قهوه،چای،ماته و ادویه و (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) نباتات زنده و محصولات گلکاری از روند مثبتی در شاخص مزیت نسبی آشکار شده برخوردار بوده‌اند که حاکی از افزایش تخصص‌گرایی صادراتی مصر در این گروه از محصولات است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.