Skip to main content
فهرست مقالات

اقتصاد و بازرگانی جهان: «اصلاحات در راه آهن ژاپن» بهسازی ساختار راه آهن ملی ژاپن

نویسنده:

مترجم:

علمی-ترویجی/ISC (7 صفحه - از 37 تا 43)

کلید واژه های ماشینی : راه‌آهن ملی ژاپن، راه‌آهن، بهسازی ساختار راه‌آهن ملی ژاپن، جی، راه‌آهن ژاپن، اصلاح ساختار راه‌آهن ملی ژاپن، اصلاحات در راه‌آهن ژاپن، دولت، کرایه‌های، اصلاحات

خلاصه ماشینی:

"شرکت سهامی عام در معنای اصلی خود شرکتی با مالکیت عمومی است که بدون دخالت دولت اداره می‌شود ولی هنگامی که مفهوم آن به ژاپنی برگردانده شد،افراد متعددی نظیر سیاستمداران،بروکرات‌ها، رسانه‌ها و حتی رؤسای راه‌آهن و رهبران اتحادیه‌های تجاری،آن را به عنوان«شرکتی دولتی برای منافع عمومی»تفسیر کردند. اقدامات بیشتر در سه جهت صورت گرفت:افزایش کرایه‌ها به منظور افزایش درآمد،بهبود بهره‌وری از طریق کاهش نیروی کار و مسدود کردن خطوط فرعی غیر سودآور و نیز تزریق پول‌های عمومی برای کم کردن مشکلات مالی؛ متاسفانه تمام این برنامه‌های نوسازی به دلائل مختلف شکست خورند. در سال 1976 هنگامی که راه‌آهن ملی ژاپن کرایه‌های بخش مسافری را پنجاه‌درصد افزایش داد،مسافرین بسیاری از مسیرهای طولانی و متوسط از ریل به جاده و خطوط هوایی گرایش پیدا کردند و حجم مسافرین به شدت کاهش پیدا کرد. 3-5-تداوم سرمایه‌گذای‌های بالا حتی تحت چنین شرایطی،راه‌آهن ملی ژاپن تا حدی به دلیل فشارهای بسیار زیاد سیاسی برای شینکانسن و ساخت خطوط جدید و تا حدی به دلیل اعتماد بیش از حد به آینده،هنوز سطح بالایی از سرمایه‌گذاری را حفظ کرده بود. کلیه شرکت‌های ریلی جدید که در اجرای موفقیت‌آمیز فالیت‌های ریلی راه‌آهن ملی ژاپن از طریق یک‌قانون خاص(نه براساس شاخص‌های معمول تجاری)شناخته می‌شدند،به دولت اجازه کنترل شدیدتر بر سایر راه‌آهن‌های خصوصی را می‌داد. «شرکت سهامی عام تصفیه»در سال 1998 منحل شد و کارهای باقیمانده به دفتر مرکزی راه‌آهن ملی ژاپن،که به عنوان یک سازمان درونی شرکت دولتی خط و ابنیه راه‌آهن ژاپن تأسیس شده بود،انتقال پیدا کرد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.