Skip to main content
فهرست مقالات

بازارشناسی: افغانستان

نویسنده:

علمی-ترویجی/ISC (14 صفحه - از 93 تا 106)

خلاصه ماشینی:

"نتایج این بررسی حاکی از آن است که اگرچه در حال حاضر سهم دوکشور در تجارت دوجانبه اندک است، لیکن افزایش آن(به ویژه صادرات غیر نفتی ایران به افغانستان)می‌تواند تا دوبرابر تحقق یابد،و امکان همکاری‌های متقابل و سرمایه گذاری مشترک مورد توجه قرار گیرد. به دلیل عدم دسترسی به منابع آماری و اطلاعاتی دقیق،امکان بررسی موشکافانه موقعیت اقتصادی این کشور میسر نیست،اما شواهد آماری سال‌های اخیر حاکی از آن است که تولید ناخالص داخلی این کشور از رقم چهار میلیارد دلار در سال 2002 به 4/6 میلیارد دلار در سال 2003 افزایش یافته است که نشاندهنده رشد 15 درصدی است. تجارت خارجی به رغم رشد قابل ملاحظه در ارزش صادرات کالاها و خدمات، واردات افغانستان در فاصله سال‌های 04-2002 به دلیل نیاز شدید این کشور به اقلام وارداتی،به شدت افزایش یافت که در نهایت منجر به دوبرابر شدن کسری تراز تجاری شد،به نحوی که ارزش این کسری در سال 2003 از مرز 2/5 میلیارد دلار گذشت. همانگونه که در جدول(2)ملاحظه می‌شود، بالغ بر 178 قلم کالا(براساس کد شش‌رقمی)با ارزش بالاتری از 50 هزار دلار در فاصله سال‌های 2003-1999 به این کشور صادر شده است که ارزش کل سالیانه این اقلام بطور متوسط حدود 81 میلیون دلار است. با این حال ارزش کل صادرات ایران به افغانستان(221 میلیون دلار در سال 2003)در مقایسه با ارزش کل واردات افغانستان (بیش از 1/6 میلیارد دلار در همان سال)حاکی از آن است که سهم ایران از واردات این کشور در حدود 13/6 درصد است؛با توجه به روند رو به رشد واردات این کشور(در سال 2004 حدود 100 درصد افزایش‌یافته و به بیش از سه میلیارد دلار رسیده است)7؛نوید ظرفیت‌های صادراتی بسیار بالاتری را به ایران می‌دهد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.