Skip to main content
فهرست مقالات

بازارشناسی: مالزی

نویسنده:

علمی-ترویجی (9 صفحه - از 102 تا 110)

خلاصه ماشینی:

"هرچه این شاخص رقم کوچک‌تری را نشان دهد،حاکی از آن است که محصولات صادراتی در بین شرکای تجاری بیشتری توزیع می‌گردد و لذا وضعیت کشور صادرکننده مورد نظر از حیث رتبه بهتر خواهد بود: ؟؟؟ ؟؟؟:کل صادرات کشور i به بازار کشور j از یک گروه cl در سال t ؟؟؟:متوسط صادرات کشور i به بازار p در گروه cl در سال t ه‍-شاخص تغییر در سهم از بازار جهانی این شاخص در واقع قدرت رقابتی یک کشور صادرکننده را مشخص می‌کند و بر مبنای چهار معیار رقابت‌پذیری موقعیت جغرافیایی،تخصص‌گرایی اولیه،محصول و پاسخ به تغییرات تقاضای جهانی،کشورهای صادرکننده را رتبه‌بندی می‌نماید. درجه اکمال تجاری یا تشابه تجاری بین دو کشور ایران و مالزی، براساس گروه‌های 14گانه به همراه تقاضای وارداتی مالزی و میزان ظرفیت عرضه ایران در هر گروه بررسی گردید و براساس اطلاعات مندرج گروه‌هایی که از بالاترین درجه اکمال تجاری برخوردار بوده‌اند به ترتیب درجه عبارتند از: 1-محصولات معدنی(با نفت خام)و بدون احتساب نفت خام رتبه 7 2-پوشاک 3-چرم و محصولات پایه 4-فلزات و سایر محصولات پایه 5-مواد شیمیایی 6-ماشین‌آلات غیر برقی 7-وسایل حمل و نقل 8-فرآورده‌های غذایی 9-چوب و محصولات چوبی و کاغذ 10-میوه‌های تازه و محصولات بر پایه کشاورزی 11-فرآورده‌های کارخانه‌ای متفرقه 12-اجزاء و قطعات الکترونیکی 13-کامپیوتر،وسایل ارتباطی راه دور و وسایل برقی مصرفی 14-نخ،پارچه و منسوجات براساس محاسبه انجام شده،گروه محصولات معدنی با احتساب نفت خام،از بالاترین درجه اکمال تجاری برخوردار است. سایر محصولات مورد تقاضای این کشور در گروه محصولات کشاورزی عبارتند از: -گوشت گاو -سبزیجات تازه -شکلات -میوه -پنیر،شیر،کره -ماهی -شیرینی‌جات -نوشیدنی‌های غیر الکلی برخی دیگر از کالاهای مورد تقاضای کشور مالزی که ایران نیز در آن‌ها دارای صادرات می‌باشد(کدهای 8414 تا 8541)آورده شده که با توجه به تقاضای رو به رشد آن در بازار مالزی توجه بدان‌ها توصیه می‌شود(این گروه از کالاها،در گروه‌های با درجه اکمال تجاری پایین قرار دارند)."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.