Skip to main content
فهرست مقالات

سایه هایی نه سپید سپید، نه سیاه سیاه

نویسنده:

(3 صفحه - از 62 تا 64)

کلید واژه های ماشینی : داستان، زن، تجار، رمان، مرد، نثر، مرگ، مادر، ادبی، شعله و شب

خلاصه ماشینی:

"اما نویسنده‌ «شعله و شب»با توجه به تحصیلاتش در رشته‌ روان شناسی نتوانسته و یا نخواسته نگاه خود را به این‌ شکل مقطعی ارائه دهد و در بیشتر داستانها با وجود حجم کم سعی شده با اشاراتی به گذشته،کودکی، خانواده و مناسبات شخصیتها،زوایای پنهان‌ شخصیتی و انگیزه‌ها و زیرساختهای روانی آنان را نیز مورد مطالعه قرار دهد و از این بابت برخی‌ داستانها به چکیده‌ای از یک رمان متشابه شده‌اند. سالها پیش رضا رهگذر به درستی اعلام کرد که سبک نو و متفاوتی در ادبیات داستانی انقلاب اسلامی مشاهده می‌شود که‌ او آن را«واقعیت‌گرایی اسلامی»نامید و در آن به‌ رئالیسم صرف مبتنی بر پوزیتیویسم و آمپریسم‌ اکتفا نمی‌شود و مبتنی بر نوعی غیب باوری است. نویسنده به‌ این باور رسیده است که فارغ از تفاسیر رایج و عمومی(که عمدتا مردانه است)می‌تواند برداشت‌ خود را بیان کند،ناتالیا کینز بوزگ در مقالهء«نوشتن‌ پیشهء من است»می‌گوید:«تمسخر و زنندگی انگار سلاحهای خیلی مهمی برای من بود که فکر می‌کردم به من کمک می‌کنند که مثل یک مرد بنویسم. نویسنده بر خلاف‌ برخی از داستانهای مطبوعاتی خود که بیشتر با نام‌ مستعار منتشر می‌سازد و بازآفرینی ماجراهای واقعی‌ زندگی مردم است و بیشتر رویکردی اجتماعی‌ (شبیه به رئالیسم سوسیالیستی)دارد،در این‌ داستانها به صبر و سکوت ناتورالیستی در کنار باورهای دینی رضا،تسلیم و به آخریت محوری‌ رسیده است. گر چه این داستانها حتی به صورت منفرد نیز چندان‌ موفق نیستند و نه توانسته‌اند مژده بخش ارائه مفاهیم‌ کهن به شیوه داستان نویسی امروز باشند و نه‌ تجربه‌ای در روایت مسائل امروز با شیوه و زبان‌ حکایتهای سنتی."

صفحه:
از 62 تا 64