خلاصه ماشینی:
به ویژه،چگونگی ایجاد ارزش را از دیدگاه نظری زنجیره ارزش(پورتر،1985)،نظریه خلاقیت شومپیتر(1942)،دیدگاه مبتنی بر منابع بنگاهها،نظری شبکه راهبردی و صرفهجویی در هزینه مبادله و نیز قابلیت کاربرد این نظریهها را براساس مفهوم ظهور بازارهای مجازی مورد بحث قرار میدهیم.
گام اول برای رسیدن به یک نظریه منسجم ایجاد ارزش در کسب و کار الکترونیک این است که تعریفی از واحد تجزیه و تحلیل ارائه نماییم به گونهای که منابع ایجاد ارزش را که دارای وابستگی هستند در بر گیرد.
این تعریف از الگوی کسی و کار با اهمیت کارایی تعاملات(که در نظریه صرفهجویی در هزینه مبادلات بر آن تاکید شده)،نوآوری در محتوا،ساختار، و مدیریت تعاملات(نوآوری شومپیتری)،مکمل بودن منابع و توانمندیها (نظریه مبتنی بر منابع بنگاهها)و آثار شبکه(مستتر در شبکههای راهبردی)سازگار است.
دوم،ایده الگوی کسب و کار بر این مبنا که در چارچوب زنجیره ارزش نقش اصلی را دارد مطرح میشود،به ویژه بر مبنای ایدهای که فرایندها و منابع گوناگون ایجاد ارزش را مورد توجه قرار میدهد.
الگوی کسب و کار با طرح این دیدگاه که بنگاهها از طریق همکاری بین بنگاهی-مانند اتحادهای راهبردی و سرمایهگذاری مشترک-ارزش ایجاد میکند،به نظریه شبکه نزدیکتر میشود.
دیدگاه الگوی کسب و کار برای ایجاد ارزش در بازارهای مجازی به دنبال پاسخ به این سئوالات است:1-از دیدگاه الگوی کسب و کار، مشارکتکنندگان در یک تعامل چگونه تعاملات خود را انجام میدهند؟2- در فرایندهای تعاملات،ارزش چگونه به وجود میآید؟ با توجه به شالوده نظری الگوی کسب و کار-چارچوب زنجیره ارزش، نظریه نوآوری شومپیتر،دیدگاه مبتنی بر منابع بنگاه،نظریه شبکه راهبردی، و دیدگاه تعامل-اکنون میتوانیم با استفاده از الگوی کسب و کار،تعریفی از ارزش ارائه کنیم.