خلاصه ماشینی:
ابتدا نظرات صاحبنظران در خصوص نقش این عامل در موفقیت مدیریت کیفیت فراگیر و برخی الگوهای مطلوب برای فرهنگ و ساختار سازمانی ارائه شده است.
فرهنگ سازمانی مطلوب در اجرای مدیریت کیفیت فراگیر باید روحیه مشارکت کارکنان در اجرای برنامههای بهبود را افزایش داده و سازمان را در جهت مشتریگرایی و تامین رضایت ارباب رجوع هدایت نماید.
همانطور که در نمودار(1)آمده،بیشترین درصد فراوانیها متعلق به مقیاسهای متوسط و کم بوده بدین مفهوم است که اکثریت کارکنان و کارشناسان ساختار سازمانی موجود سازمان را جهت اجرای TQM در سطح ضعیفی ارزیابی کردهاند.
اطلاعات نمودار(2)نشان میدهد که بیشترین درصد فراوانی متعلق به مقیاسهای متوسط و کم بوده و اکثریت پاسخدهندگان اعم از کارکنان و کارشناسان فرهنگ سازمانی موجود سازمان را جهت اجرای TQM در سطح ضعیفی ارزیابی کردهاند.
همچنین اکثریت مصاحبهشوندگان بر این موضوع تاکید کردند که بیشتر تصمیمات از طریق سلسله مراتب مدیریت و در سطوح عالی و میانی اتخاذ میشود که بیانگر تمرکز بالای ساختار سازمانی سازمان میباشد.
الف-ساختار سازمانی -جذب و بکارگیری افراد ماهر و متخصص جهت افزایش سطح حرفهایگری سازمان ایجاد و توسعه انطافپذیری لازم در شرح مشاغل و وظایف کارکنان -افزایش انعطاف در قوانین،مقررات و رویههای حاکم بر سازمان به منظور افزایش نوآوری و خلاقیت کارکنان -ایجاد مراکز متعدد در امر تصمیمگیری -کاهش تعداد سلسله مراتب سازمانی سازمان -مشارکت دادن کارکنان در امر تصمیمگیری از طریق تشکیل تیمهای کاری -کاهش میزان تقسیم کار بین کارکنان سازمان -افزایش میزان تفویض اختیار متناسب با مسوولیتها به کارکنان و مدیران میانی سازمان -کاهش استانداردسازی فعالیتها و فرآیندها -ایجاد جریان آزاد اطلاعات و ارتباطات سازمانی در سازمان و تاکید بر هماهنگی رودرو.