خلاصه ماشینی:
"{%{J5-شبیهسازی اجرای رابطه مالی مصوب و تحلیل حساسیت نتایج آن به تغییرات قیمت نفت 5-1-شبیهسازی اجرای رابطه مالی مصوبJ} اجرای رابطه مالی مصوب در چارچوب سیستم حسابداری مالی موجود (به تصویر صفحه مراجعه شود) جدول(1)-مقایسه رابطه مالی دولت و شرکت ملی نفت ایران در بودجه 1384 و دوره برنامه سوم توسعه (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) صورت سود و زیان(حساب عملکرد)و منابع و مصارف شرکت ملی نفت ایران به ترتیب جدول(الف)خواهد بود: (به تصویر صفحه مراجعه شود) 2-5-تحلیل حسیاست نتایج اجرای رابطه مالی مصوب به تغییرات قیمت نفت نتایج حاصل از اجرای رابطه مالی مصوب با فرض اینکه شرکت ملی نفت روزانه چهار میلیون بشکه نفتخام تولید و 40 درصد آن را برای مصرف داخلی تحویل پالایشگاهها داده و ما بقی را صادر کند و با فرض تغییر قیمت صادراتی نفتخام و ثابت بودن سایر شرایط،سهم هریک از اقلام دریافتیهای دولت از شرکت ملی نفت نسبت به کل درآمدهای این شرکت در سناریوهای مختلف قیمت نفت به شرح زیر خواهد بود: حال چنانچه تنها تفاوت قیمت بودجهای هر بشکه نفتخام تحویلی به پالایشگاهها(حد اکثر پنج دلار)را از قیمت صادراتی آن در سناریوهای مختلف را بهعنوان یارانه درنظر بگیریم سهم دریافتیهای دولت از کل درآمدهای شرکت ملی نفت و مانده حساب بستانکاری دولت (خالص بهره مالکانه نفت که به خزانه دولت واریز میشود به شرح جدول(ج)خواهد بود: 6-ارزیابی رابطه مالی جدید دولت و شرکت ملی نفت با عنایت به اینکه ایجاد وفاق کارشناسی در سطح حاکمیت جهت اصلاح وضع موجود و تدوین رابطه مالی جدید بین دولت و شرکت ملی نفت فی نفسه مهمترین نقطه قوت تلقی میشود اما با دقت نظر در جزئیات رابطه (به تصویر صفحه مراجعه شود) مالی تدوینشده و ارزیابی آن براساس معیارهای شفافسازی و تجاری سازی،و همچنین باتوجه به نتایج بدست آمده از شبیهسازی نتایج حاصل از اجرای آن در بخش قبلی میتوان به وجود برخی ویژگیها،نقاط قوت و برخی کاستیهای موجود در رابطه مالی جدید پی برد هرچند اظهارنظر دقیقتر در این زمینه را باید پس از تصویب و اعلام آییننامههای اجرایی و متن کامل قرارداد بین وزارت نفت و شرکت ملی نفت موکول کرد."