Skip to main content
فهرست مقالات

تامین بودجه، تخصیص منابع و عملکرد در نظام های آموزش عالی

نویسنده:

مترجم:

علمی-ترویجی/ISC (7 صفحه - از 91 تا 97)

کلید واژه های ماشینی : بودجه، عملکرد، تامین بودجه، آموزش، تخصیص منابع، دانشگاه، تخصیص منابع براساس عملکرد، تامین‌مالی، دانشگاه تخصیص منابع‌مالی براساس عملکرد، رقابت، تامین‌مالی براساس عملکرد، نظام‌های، تخصیص منابع و عملکرد، منابع موسسه براساس عملکرد تخصیص، تخصیص منابع و تامین بودجه، استادان، منابع‌مالی، درآمد، موفقیت، کیفیت، تخصیص منابع براساس عملکرد عوامل، نظام آموزش، آموزش عالی، بودجه‌ریزی براساس عملکرد، تامین‌مالی براساس عملکرد و رقابت، بودجه دانشگاه، پژوهش، انگیزه، رقابت و تامین‌مالی براساس عملکرد، فعالیت

خلاصه ماشینی: "سوالات پژوهشی اصلی این مقاله عبارتند از: 1-تخصیص منابع در نظام‌های آموزش‌عالی کشورهای مختلف چقدر با هم متفاوتند؟ 2-دانشگاه‌ها چه روش‌هایی را برای تخصیص منابع داخلی خود بکار می‌گیرند؟ 3-بودجه‌ریزی عملگرا چقدر رفتار اعضای هیات علمی را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد؟ 4-آیا تامین‌مالی سنتی دانشگاه‌ها،نتایج روش‌های بودجه‌ریزی عملگرا و اثر انگیزه‌های مالی را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد؟ 5-آیا روش تخصیص منابع مستقیما روی موفقیت بلندمدت دانشگاه تاثیر می‌گذارد؟ داده‌ها تحقیق تجربی این پروژه. در جدول میانگین حسابی نتایج بدست آمده از مصاحبه‌شوندگان که عموما موافق تخصیص منابع براساس عملکرد بوده‌اند را نشان می‌دهند(گروه[9 n ])،آن‌هایی که مخالف درجه بالای رقابت و عملکردگرایی زیاد بوده‌اند(گروه 2[19 n ])و آن‌هایی که نظر نداشته‌اند (گروه[17 n ]3)جدول روی فعالیت‌هایی که موثر بوده‌اند متمرکز شده است. بحث:چه عواملی موفقیت دانشگاه‌ها را تعیین می‌کند؟ تحلیل مصاحبه‌ها نشان می‌دهد که اثر بودجه‌ریزی براساس عملکرد یا حد اقل،انتظارات درباره تاثیر رقابت در شش دانشگاه مورد بررسی مشابه است،تنها تفاوت‌های کمی وجود دارد. اگر نحوه تخصیص منابع نمی‌تواند مستقیما روی موفقیت دانشگاه‌ها اثر بگذارد پس چه کارکردی می‌تواند داشته باشد؟اول اینکه،می‌تواند افراد و موسسات را مجبور کند که به دولت‌ها و کسانی که مالیات پرداخت می‌کنند و موسسات را حمایت می‌کنند توجه داشته باشند،دوم این‌که، می‌تواند به ساختار سازمانی دانشگاه‌ها کمک کند تا به سرعت خودشان را با نیازهای و فرصت‌ها منطبق نمایند،سوم این‌که،می‌تواند برای تخصیص مجدد وجوه به گروه‌ها و محققانی که ثابت کرده‌اند که موفق هستند و کاهش پرداخت به آن‌هایی که به صورت قابل قبولی عمل نکرده‌اند،بکار رود. کاردکرد سیاستی این مقاله بوضوح نشان داد که روش برتر برای تخصیص منابع موفق در آموزش و پژوهش وجود ندارد،بعلاوه فرهنگ و سنت دانشگاه‌ها و نظام‌های آموزش‌عالی تاثیر عکس العمل افراد در بودجه ریزی براساس عملکرد را محدود کرده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.