Skip to main content
فهرست مقالات

بازارشناسی: لبنان

نویسنده:

علمی-ترویجی/ISC (12 صفحه - از 98 تا 109)

کلید واژه های ماشینی : لبنان، کد، مزیت نسبی صادراتی، صادراتی ایران، مزیت نسبی آشکارشده، مزیت نسبی، ایران، سیاسی، تجاری، پتانسیل صادراتی

خلاصه ماشینی:

"بازارشناسی:لبنان این مقاله ضمن مروری بر شرایط اجتماعی و سیاسی لبنان و روابط میان ایران با این کشور،روابط تجاری متقابل را با استفاده از داده‌های موجود مورد بررسی قرار داده و در نهایت تصویری از فرصت‌های موجود در بازارهای دو کشور را به تفکیک گروه‌های کالایی مختلف،برمبنای برآوردهای انجام‌شده،بدست می‌دهد. 2-1-روابط تجاری متقابل باتوجه به اطلاعات ارائه‌شده در جدول(2-1)ملاحظه می‌شود در زمینه صادرات ایران به برخی کشورهای عربی منتخب،سوریه طی سال‌های 2001- 1997 با رتبه 32 و بالاترین رتبه در میان چهار کشور عربی مورد بررسی احراز کرده است. در طرف مقابل،ایران که با داشتن سهم متوسط 0/25 درصدی از صادرات جهانی لبنان در مقام پنجاه و یکم قرار گرفته،با سرعت جدول(2-1)-صادرات ایران به کشورهای منتخب عربی و جهان (به تصویر صفحه مراجعه شود) منبع:یافته‌های طرح در دست انجام پیامدهای بازرگانی برقراری ترتیبات تجاری ترجیحی میان ایران و کشورهای عربی در حال توسعه واردات از لبنان بوده است. بررسی روند عملکرد صادراتی لبنان در گروه‌های مذکور نشان می‌دهد که این کشور از 8 گروه صادراتی صنایع‌غذایی تنها در یک مورد(فرآورده‌های خوراکی گوناگون)در حال از دست دادن تخصص گرایی صادراتی است و در سایر گروه‌ها با روند مثبت در کسب تخصص‌گرایی مواجه بوده است. ده قلم جدول(2-2)-میزان شاخص مزیت نسبی صادراتی کشور ایران به تفکیک کدهای کالایی دورقمی HS طی سال‌های 2001-1997 (به تصویر صفحه مراجعه شود) منبع:یافته‌های طرح در دست انجام«پیامدهای بازرگانی برقراری ترتیبات تجاری ترجیحی میان ایران و کشورهای عربی». جدول(2-3)-میزان شاخص مزیت نسبی صادراتی کشور لبنان به تفکیک کدهای کالایی دورقمی HS طی سال‌های 2001-1997 (به تصویر صفحه مراجعه شود) منبع:یافته‌های طرح در دست انجام«پیامدهای بازرگانی برقراری ترتیبات تجاری ترجیحی میان ایران و کشورهای عربی»."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.