Skip to main content
فهرست مقالات

بورس های کالایی و نقش وزارت بازرگانی

نویسنده:

علمی-ترویجی/ISC (7 صفحه - از 8 تا 14)

کلید واژه های ماشینی : بورس کالا، بازار، کالایی و نقش وزارت بازرگانی، وزارت بازرگانی، قیمت، اطلاعات، بورس کالاهای کشاورزی، اهداف راه‌اندازی بورس کالای کشاورزی، معاملات، اقتصادی

خلاصه ماشینی:

"9-جایگاه و نقش وزارت بازرگانی در بورس‌های کالایی به استناد ماده(1)قانون تشیکل وزارت بازرگانی و الزامات مواد(5)، (46)و(87)آیین‌نامه اجرایی آن و همچنین به استناد مصوبه‌های مختلف از جمله مصوبه شماره 23941 مورخ 1381/6/24 هیات وزیران وظایف اصلی وزارت بازرگانی،تنظیم بازار با هدف مقابله با نوسانات شدید و بی‌رویه قیمت‌ها و رفع نقایص نظام عرضه و تقاضا و حفظ حقوق مصرف‌کننده و حمایت از تولیدکنندگان می‌باشند. با توجه به شرح وظایف و اختیاراتی که قانونگذار برای وزارت بازرگانی در نظر گرفته است مواردی چون:-تهیه و اجرایی سیاست‌ها،خط مشی‌ها و مقررات بازرگانی کشور-تهیه و اجرای برنامه‌ها و طرح‌های توسعه بازرگانی داخلی و خارجی-تهیه و تدوین نظامات و مقررات واردات و صادرات و نظارت بر اجرای آن توجه به سیاست حمایت از تولیدات داخلی-حمایت از مصرف‌کننده-نظارت و حفظ تعادل بهای تولیدات داخلی و کالاهای وارده به کشور-بررسی شرایط تولید و توزیع تا مرحله مصرف-ایجاد هماهنگی بین فعالیت‌ها و خدمات مورد نیاز بازرگانی داخلی و خارجی کشور نقش این وزارتخانه در بورس‌های کالایی انکارناپذیر می‌باشد. الف-تنظیم بازار (Regulation) ارتباط بین بازار و کالا و بازار سرمایه در بورس کالایی به وضوح تبلور می‌یابد و از آنجایی که یکی از وظایف اصلی وزارت بازرگانی تنظیم بازار یا هدف مقابله با نوسانات شدید و غیرعادی قیمت و نیز رفع نقائص نظام عرضه و تقاضا و حفظ حقوق مصرف‌کنندگان و حمایت از تولیدکنندگان می‌باشد،حضور وزیر بازرگانی در ترکیب شورای بورس طبق ماده(3)قانون جدید بازار اوراق بهادار پیش‌بینی شده،زیرا عمده‌ترین وظیفه شورا ساماندهی،حفظ و توسعه بازار شفاف،منصفانه کارا می‌باشد(ماده 2)."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.