Skip to main content
فهرست مقالات

اقتصاد و بازرگانی جهان: سیاست راهبردی (استراتژیک) تجاری و خلق مزیت در کشوری در حال توسعه

نویسنده:

علمی-ترویجی/ISC (11 صفحه - از 73 تا 83)

کلید واژه های ماشینی : صنایع، صادرات، صنعت، توسعه، کشورهای درحال‌توسعه، وارداتی، اقتصادی، توسعه صادرات، تجاری، خلق مزیت

خلاصه ماشینی:

"وجود منامبع طبیعی وافر در کشورهای درحال‌توسعه باعث می‌شود در صنایعی که نهاده اصلی تولید یک صنعت،مواد اولیه‌ای باشد که آن کشور به وفور در اختیار دارد،وفور نسبی مواد اولیه در آن کشور درحال‌توسعه می‌تواند قیمت این نهاده را در حد هزینه استخراج پایین نگه دارد مزیت هزینه‌ای برای کشور دارنده آن ایجاد می‌کند. بنابراین رانت نیروی کار که به شکل دستمزدهای بالاتر در صنایع ظاهر می‌شود و انرژی‌بری صنایع دو شاخص برای سنجش جهت انتخاب صنایع راهبردی در کشورهای درحال‌توسعه مانند ایران است. 22 9-جمع‌بندی و نتیجه‌گیری از آنجا که کشورهای درحال‌توسعه در بازار محصولات دارای شرایط الیگوپولی و در محصولات دارای فن شناختی پیشرفته نقشی ندارند و عمدتا محصولات اولیه صادر می‌کنند و تجارت‌شان به‌طور عمده مبتنی بر مزیت نسبی طبیعی است،لذا کشورهای درحال‌توسعه می‌توانند از طریق خلق مزیت که کاربرد سیاست راهبردی تجاری برای کشورهای درحال‌توسعه است،صادرات خود را توسعه دهند. تجربه آسیای شرقی(به‌عنوان کشورهای درحال‌توسعه موفق در توسعه صادرات)موید آن است که مداخله دولت عامل اصلی خلق مزیت در آسیای شرقی بوده است این دیدگاه از سوی اقتصاد توسعه جانبداری می‌شود و شواهد زیادی در تأیید آن ذکر می‌شود معیارهای انتخاب صنایع برای خلق مزیت در کشورهای درحال‌توسعه عبارتند از:سودآوری،رانت نیروی کاری،انرژی‌بری(کشورهای نفت‌خیز)،مزیت هزینه‌ای و دانش و مهارت نیروی کار. بنابراین کشور ما به‌عنوان یک کشور درحال‌توسعه می‌تواند برای توسعه صادرات صنعتی خود از نظریه سیاست راهبردی تجاری الهام گرفته و به خلق مزیت در صنایع منتخب بپردازد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.