Skip to main content
فهرست مقالات

اقتصاد و مدیریت بازرگانی: مقایسه بین المللی مزیت نسبی پویا در تجارت منسوجات و پوشاک: برآوردها و دلالتها

نویسنده:

مترجم:

علمی-ترویجی/ISC (10 صفحه - از 109 تا 118)

کلید واژه های ماشینی : صادرات ،مزیت نسبی ،پوشاک ،منسوجات ،مزیت نسبی پویا ،مزیت نسبی آشکارشده ،واردات ،تجارت منسوجات و پوشاک ،RCA ،صنایع ،مزیت نسبی در تجارت منسوجات ،مقایسۀ بین‌المللی مزیت نسبی ،عملکرد صادراتی کشورهای درحال‌توسعه ،اقتصاد ،منسوجات براساس شاخص عملکرد صادراتی ،صنعت ،پوشاک براساس شاخص عملکرد صادراتی ،شاخص ،شاخص عملکرد صادراتی ،مزیت نسبی آشکارشدۀ پویا ،تجارت منسوجات براساس شاخص عملکرد ،مقایسه ،بالاسا ،نسبت‌های صادرات ،تجارت پوشاک براساس شاخص عملکرد ،کشورهای درحال‌توسعه ،رشد ،عملکرد ،شاخص‌های نسبی عملکرد صادراتی ،آسیا

خلاصه ماشینی:

"به منظور آنکه تغییر در سهم‌های نسبی را در فرمول زیر مشخص کنیم،فرض می‌کنیم که صفر و 1 به ترتیب معرف اولین و دومین مقطع زمانی باشد: (2)(به تصویر صفحه مراجعه شود) اما ارزیابی مزیت‌های نسبی و رشد سهم نسبی براساس روابط(1)و (2)،یا عامل روند را مورد غفلت قرار می‌دهد،و یا تعبیر نادرستی از مزیت نسبی ارائه می‌کند چراکه حتی هنگامی که مقدار مطلق صادرات پائین باشد،نیز امکان دستیابی به نرخ رشد میسر است. در گروه کشورهای توسعه‌یافته،مزیت نسبی بالای کشورهای اسپانیا و اتریش در سال‌های 81-1980،تا نیمۀ دهۀ 1990 به یک حد جدول(1)-مزیت نسبی آشکارشدۀ پویا در تجارت منسوجات براساس شاخص عملکرد صادراتی (به تصویر صفحه مراجعه شود) مرزی تنزل یافت و سوئیس مزیت خود را برای این محصولات از دست داده است(جدول 1). در بین کشورهای درحال‌توسعۀ کم‌درآمد آسیا،چند عملکرد قابل توجه دیده جدول(2)-مزیت نسبی آشکارشدۀ پویا در تجارت پوشاک براساس شاخص عملکرد صادراتی (به تصویر صفحه مراجعه شود) می‌شود که بنگلادش با افزایش RCA خود از رقم 120 درصد(81-1980)به 2662 درصد(96-1995)درصدر جدول قرار دارد. پاری معتقد بود هنگامی نمودار(1-الف):مزیت نسبی آشکارشده در منسوجات برخی از اقتصادهای توسعه یافته واردکننده خالص (به تصویر صفحه مراجعه شود) نمودار(1-ب):مزیت نسبی آشکارشده در پوشاک برخی از اقتصادهای توسعه‌یافته واردکننده خالص (به تصویر صفحه مراجعه شود) نمودار(1-ج):مزیت نسبی آشکارشده در منسوجات برخی از اقتصادهای توسعه‌یافته صادرکننده خالص (به تصویر صفحه مراجعه شود) که موانع تجاری بالا بوده،یا انگیزه‌های قوی برای شرکت‌های خارجی جهت سرمایه‌گذاری وجود داشته باشد،هرگونه مزیت نسبی خود را به صورت عملکرد غیر تجاری نشان خواهد داد چراکه در این صورت،یک صنعت می‌تواند از طریق عملیات مستقیم که مستلزم هیچگونه صادراتی به بازار نیست،از مزیت‌های تولید بهره‌مند باشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.