Skip to main content
فهرست مقالات

هنر ایران در دوره سلجوقی

نویسنده:

مترجم:

(7 صفحه - از 50 تا 56)

کلید واژه های ماشینی : هنر، هنر ایران در دوره سلجوقی، تزیین، لعاب، سفالینه، ایران، فن، پیکره‌های، دوره سلجوقی، ظروف

خلاصه ماشینی: "حتی‌ طرحهای کم اهمیت تزیینی(در کسوت‌ اسلیمی‌های مارپیچ و شاخ‌وبرگهای گیاهی)و در تلفیق مکرر با نقشمایه‌های عمده(مثل کتیبه‌نگاریها و افریزهای حیوانی)اغلب در انبوهی از عناصر ریز پیچشی فرو رفته که به کل طرح حالت درخشان‌ و پر شوری بخشیده است: غنی‌سازی و پرمایگی دامنه رنگها هم از نوآوریهای دیگر این دوره بود و این غنی‌سازی در غنای انگیزه‌های به کار رفته در سفالگری و منسوجات و در خاتمکاریهای اشیای نقره‌ای، مسی،طلایی و حتی سیاه قلم پایه اشیای فلزی‌ دیده می‌شود. با اینکه شاخصه دوره‌ سلجوقی وجود مقدار زیادی از آثار منفرد و خودساخته بود و این مسأله از امضای تعدادی‌ هنرمند(و یا تواریخ آنها)بر روی اشیای فلزی و سفالی معلوم می‌شود،ولی این دوره احتمالا نخستین دوره‌ای است که در آن برای تکثیر طرحها از ابزار مکانیکی(مثلا چاپ باسمه‌ای با یک و یا چند رنگ بر روی کاغذ و پارچه)استفاده شده‌ است. با اینکه این رابطه چنان بعید نیست، ولی باید تأکید کرد که با وضعیت موجود دانش ما، ایران نمی‌تواند پایگاه اصل انتقال فن بسیار پیچیده‌ سفالینه زرین فام باشد چون نخستین ظروف‌ تاریخدار ایرانی از سال 9711/475 و 1911/785 با تلفیق پیچیده‌ای از هردو فن تزیین‌ یافته است. نوع دیگر از این ظروف که بسیار جذاب هم هستند(ولی رنگهای‌ محدودی دارند)با طرحهای تزیینی اسگرافتیو (sgraffiato) مشخص می‌شوند و در آنها لعاب‌ سیاهی بر روی لعاب سفید نقش بسته و سپس با لعاب بی‌رنگ و یا فیروزه‌ای شفاف پوشانده شده‌ است."

صفحه:
از 50 تا 56