Skip to main content
فهرست مقالات

اگزیستانسیالیسم و الهیات

نویسنده:

(5 صفحه - از 36 تا 40)

کلید واژه های ماشینی : اگزیستانس، اگزیستانسیالیسم، الهیات، مسیح، خدا، هایدگر، انسان، اگزیستانسیالیست، اگزیستانسیالیسم و الهیات، کلیسا

خلاصه ماشینی: "(2) به هر رو این پرسش برای ما مطرح است‌ که اگزیستانسیالیسم چه نسبتی با الهیات دارد و آیا می‌توان توجه فیلسوفان اگزیستانسیالیست را به‌ مباحثهء الهیات در قلمرو آثار ایشان باز شناخت و اگر امر غیر از این است(که هست)و در میان‌ ایشان تنها کی‌یر کگارد،یاسپرس و مارسل توجه‌ اندکی به الهیات داشته‌اند،پس پرسشی که مطرح‌ می‌شود این است که آیا اندیشه‌های فیلسوفان‌ اگزیستانسیالیست بر تفکر متألهین بزرگ تأثیر گذاشته است. پاره‌ای از تعالیم مسیحی از جمله مسؤولیت‌ شخصی در برابر خدا،هبوط انسان از سرنوشت‌ حقیقی خود در نگرانی نسبت به مخلوقات،آگاهی‌ او از گناه،دعوت به تصمیم یا عزم،طبیعت فانی‌ وجود زمانمند انسان و به پایان رسیدن وجود به‌ وسیله مرگ به طور قابل توجهی با موضوعات اصلی‌ فلسفه اگزیستانسیالیسم مشابهت دارند،جان مک‌ کواری ضمن اشاره به این مطلب می‌گوید: «مسؤولیت شخصی که با امکان یافتن خویش یا گم کردن خویش مواجه است،هبوط، گناهکاری،عزم،زمانمندی،مشکل مرگ همگی‌ در میان پدیده‌ها امور برجسته‌ای هستند که‌ فیلسوفی چون هایدگر آنها را به عنوان بنیادهای‌ اساسی وجود انسان لحاظ می‌کند. نسبت به کل رهیافت بارت به الهیات دو مسأله‌ مطرح می‌شود:یکی اینکه چگونه شخص نسبت به‌ واقعی بودن وحی و الهام حضرت مسیح آگاهی‌ می‌یابد؟و یا به نحو جزئی‌تر چگونه شخص نسبت‌ به واقعی بودن نظرات بارت پیرامون خدا وقوف‌ می‌یابد؟دیگر آنکه گزاره‌های پیرامون خدا چگونه‌ می‌توانند معنی‌دار باشند،اگر مشابهت و مقایسه‌ میان خدا و انسانها نفی شود؟برای بارت سؤال اول‌ مطرح نمی‌شود؟چرا که از نظر او کتاب مقدس در مقام اثبات وجود خدا یا صفات او نیست بلکه‌ بیشتر بر افعال خدا گواهی می‌دهد و وظیفه کشیش‌ و متأله این است که وحی و الهام را اعلام کند."

صفحه:
از 36 تا 40