Skip to main content
فهرست مقالات

نسبتهای طلائی در هنر

نویسنده:

(22 صفحه - از 108 تا 129)

کلید واژه های ماشینی : هنر، نسبتهای طلایی، نسبتهای طلائی در هنر، مستطیل، تصویر، زمین، گستره‌ی، آسمانها، ترکیب، معماری

خلاصه ماشینی:

"ویترو ویوس ایتالیایی،در سده‌ی دوم مسیحی،این اندازه را چنین تعریف می‌کند: نسبت لاهوتی نسبتی است که یک پاره خط را به دو بخش متناسب تقسیم می‌کند به طوریکه نسبت بخش کوچکتر به بزرگتر برابر باشد با (به تصویر صفحه مراجعه شود) نسبت بخش بزرگتر با کل پاره خط و چنین انجام می‌گیرد(تصویر 3): از یکی از انتهاهای پاره‌خط الف-ب عمودی برابر با نصف آن پاره خط برمی‌افرازیم و انتهای این عمود را مرکز دایره قرار داده و با کمانی اندازه‌ی این عمود را(که نیم پاره خط الف-ب است)بر روی وتر گوشه‌ی راست این عمود افکنه می‌نماییم. کشف این رابطه سبب شد که، علی رغم بسیاری از آفرینشهای طبیعت که بر اساس ردیف فیبونا چی می‌باشند(گل آفتاب گردان،خانواده‌ی بابونه،گل داوودی، گل کوکب و غیره)1در سایر آفرینشهای طبیعت همین اندازه است که بکار رفته است و این بهترین انگیزه برای معماری چون لوکور بوزیه است که معماری خود را براساس نسبتهای طلایی بدن انسان که بهترین و کاملترین آفریدۀ خداوند است و باید در آن معماری زیست کند، استوار سازد و نسبتهای به دست آورده از طول یک انسان متوسط(قد 1/82 متر)را مدولور roludoM بنامد. حال اگر این اندازه‌ی کل 2/26 متر را به دو بخش طلایی تقسیم کنیم که در آن رابطه‌ی ؟؟؟؟؟؟؟؟؟باشد، دو نسبت 86 صدم متر(که نشاندهنده‌ی منتهی الیه ناحیه‌ی کشاله‌ی ران)و 140 صدم متر که از کشالۀ ران تا نوک انگشت میانی دست (به تصویر صفحه مراجعه شود) عمود نگاه داشته شده است،حاصل می‌گردد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.