Skip to main content
فهرست مقالات

سیری بر هنر پارچه بافی در ایران: تموج حریر، تار و پود ترنج ها و نرمای نسیم

نویسنده:

(10 صفحه - از 130 تا 139)

کلید واژه های ماشینی : پارچه، بافت، ترنج‌ها، رنگ، بافندگی، هنر پارچه‌بافی در ایران، طرح، طرح پارچه‌ها، کاشان، تصاویر

خلاصه ماشینی:

"سیری بر هنر پارچه بافی در ایران تموج حریر تار و پود ترنج‌ها و نرمای نسیم بتول احمدی (به تصویر صفحه مراجعه شود) دوره پیش از تاریخ بر روی آثاری که از نقاط مختلف ایران به دست آمده،به تصاویری از انسان که همراه با پوشش نقش شده برمی‌خوریم. نوشته‌های درشت و محکم گاهی خطوط ریز و ظریف و نقش‌های روشن و (به تصویر صفحه مراجعه شود)&%00712RNHG007G% در این دوره هنر پارچه بافی نیز تنها مرهون ذوق و سلیقه هنری هنرمندان خاص خود نبوده، بلکه خصوصا مدیون طراحان و استادان هنرهای دیگر از جمله کاشیکاری است که از عمده تزئینات بنا در اوایل دوره اسلامی بشمار میرفت. در این نقش برداری نه تنها از شکل هشت پر و ستاره‌های چهار گوش تقلید گردیده،بلکه همان مایه رنگها (به تصویر صفحه مراجعه شود) مانند سفید و آبی کم رنگ متمایل به رنگ سفال‌های لعابی بکار گرفته شده است. در عین حال پیشرفت دیگری نیز در این طرح حاصل شده که ناشی از ترکیب شاخ و برگ با پرندگان و یا حیوانات و تنها تصاویر انسان است،که شاخه‌های درهم پیچیده صرفا برای نشان دادن حدود و چهار چوب طرح بکار گرفته شده است،نظیر این طرح روی سرامیک‌های منتسب به دوره سلجوقی نیز مشاهده می‌شود. علاقه ایرانیان به گل و باغ در هیچ‌جا بهتر از تار و پود ظریف پارچه‌های زیبای اسلیمی تحول و پیشرفت عظیم یافته،و به نقش گل و حیوانات که با (به تصویر صفحه مراجعه شود) رنگ‌های درخشان و جالب پارچه‌ها بافته شده توام گشته است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.