Skip to main content
فهرست مقالات

موسیقی قرن بیستم: زمینه فرهنگی، پیشتازان

(12 صفحه - از 168 تا 179)

کلید واژه های ماشینی : موسیقی، موسیقی قرن بیستم، آهنگسازان، هنر، گرایش جدید در میان آهنگسازان، هیندمیت، استراوینسکی، آهنگسازان قرن بیستم، بارتوک، فنون، گرایش، الکترونیک، قطعات، هارمونیک، اروپا، سبک، آثار، سنتی، ملی، موسیقی الکترونیک، هیندمیت و استراوینسکی، جنگ جهانی، موسیقی ملی، موسیقی غرب به سنت‌های ملی، صنعتی، تأثیر، آهنگسازان پس از جنگ، آهنگسازان جدید فنونی، آثار استراوینسکی، احساس

خلاصه ماشینی: "موسیقی قرن بیستم: زمینۀ فرهنگی، پیشتازان (به تصویر صفحه مراجعه شود) *گرایش جدید در میان آهنگسازان پس از جنگ جهانی اول تأکید آنان بر عینیت بود. *بعضی از آهنگسازان قرن بیستم عنصر تصادف یا شانس را وارد آثارشان کردند و برخی دیگر در جستجوی زبانی جدید به دستگاههای الکترونیک روی آوردند. گرایش‌های مختلف در موسیقی قرن بیستم گرایش جدید در میان آهنگسازان پس از جنگ جهانی اول،تأکید آنان بر عینیت بود. این گرایش به موسیقی منحصر نبود و همه‌ی هنرمندان به نوعی پرهیز از کار خویش رسیدند، چنان‌که به نظر می‌آمد اشیاء نقش بسته در قالب آثار موجودیتی مستقل از نهاد و احساس آدم‌هایی که به آنها شکل می‌دهند دارند. برای رسیدن به این هدف، موسیقی باید از الگوهای ملودیک و هارمونیک و القای چنین الگوهایی به دور باشد:توجه به فنون «اتونالیته»به ابداع نظام دوازده پرده‌ای یا سریال (به تصویر صفحه مراجعه شود) آهنگسازی در 1923 انجامید. *** از دو جریان اصلی موسیقی قرن بیستم، جریان قابل فهم‌تری که زودتر از جریان دیگر توانست جای خودش را باز کند و علاقه‌مندان بیشتری در میان دوستداران موسیقی کلاسیک یافت به وسیله‌ی آهنگسازانی به وجود آمد که با تونالیته و فرم‌های سنتی پیوندی داشتند،هرچند این آهنگسازان هم راه‌های اساسا جدیدی را در به کار بردن فرم‌های جا افتاده تجربه می‌کردند. این آهنگسازان به نوعی انضباط شدید در موسیقی جدید قائل بودند:هریک از آنان تلاش می‌کرد با فنون جدید چیزی از صفا و سادگی موسیقی کلاسیک را که در دوره‌ی رمانتیسیسم قربانی غلیان احساسات شده بود دوباره به دست آورد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.