Skip to main content
فهرست مقالات

سینما و رئالیسم: تئوریهای فیلم و کاربرد آن

(10 صفحه - از 180 تا 189)

کلید واژه های ماشینی : فیلم، سینما، تماشاچی، واقعی، کراکائور، واقعیت، تئوریهای فیلم و کاربرد، تئوری فیلم واقع‌گرا، زنهایشان، بیان‌گرا

خلاصه ماشینی:

"فیلم‌ها ابتدا از این جنبه مورد مداقه قرار می‌گیرند که با چه درجه صحتی (به تصویر صفحه مراجعه شود) واقعیت خارجی را منعکس مینمایند. در ارزیابی فیلم بر این عقیده (به تصویر صفحه مراجعه شود) متکی‌اند که واقعیت خارجی اساسی نیست-و مسلما نیز تقدم ندارد. بطور مثال معتقد است که اگر اقتباسات سینمائی آثار شکسپیر در دکورهای استیلیزه اجرا شود،نتیجه بیشتر تئاتر فیلم شده است زیرا که واقع‌گرائی مستند رسانه نقض میشود. مشابها در فیلم‌های فانتزی ما از تمهیدات بکار رفته آگاهی بسیار داریم:در این فیلم‌ها ما بجای تمرکز بر اینکه چه چیزی نمایش داده میشود،با حیرت به چگونگی افه‌های خاص می‌اندیشیم،چرا که آنها هیچ قرینه‌های واقعی در واقعیت ندارند. برای یک فیلمساز،جهت کسب اطمینان،اگر داستانش در صحنه پردازیهای معاصر اتفاق میافتد آسانست که توهم واقعیت را بیافریند،چرا که دنیای فیلم و دنیای واقعی ضرورتا یکسان است. این مسئله نیز حقیقت دارد که ما اغلب از تمهیدات بکار رفته در فیلم‌های تاریخی و فانتزی آگاهیم،اما این وقوف هنگامی است که اصلا تکنیک‌های سینمائی،ناشیانه و زمخت بکار گرفته شده باشند. گرچه که به حوادث روی صحنه نوعی باور اختیاری می‌بخشند،همیشه از این حقیقت آگاهند که در سالن نشسته و نمایشی هنری را نگاه می‌کنند-که چیزی واقعی نیست. بطور مثال در فیلم «تام جونز»جزئیات از نقطه نظر زمانی صحیح و (به تصویر صفحه مراجعه شود) باور کردنی‌اند،اما تونی ریچاردسون کارگردان فیلم تعمدا توهم واقعیت را از طریق جلب توجه به دوربین بهم میزند. جذابیت این صحنه-و بسیاری دیگر در فیلم- دقیقا مربوط به این تکنیک نقل و انتقال تماشاچی بدرون و برون دنیای قرن هیجدهم داستان است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.