Skip to main content
فهرست مقالات

موسیقی قرن بیستم: سنت شکنی

(10 صفحه - از 168 تا 177)

کلید واژه های ماشینی : موسیقی، موسیقی قرن بیستم، سریال، سبک، تونال، شوئنبرگ، آهنگسازان، توسعه‌ی سبک موسیقی اتونال، قطعه‌ی، اتونال

خلاصه ماشینی: "میلو،مانند بسیاری از آهنگسازان دهه‌ی 1920، تحت تأثیر موسیقی جاز ایالات متحده واقع شده و در باله‌اش-«آفرینش جهان»-فنون متعددی از این سبک جدید را به کار گرفت. شوئنبرگ با جنبش اکسپرسیونیسم در نقاشی آلمان ارتباط نزدیک داشت و این واقعیت بدون شک عامل تعیین‌کننده‌ای در قطع ارتباط او با سبک رمانتیک متأخر به شمار می‌رفت. جالب است به این نکته توجه کنیم که شوئنبرگ تقریبا زمانی نظام تونال را کنار گذاشت که کاندینسکی از ارائه‌ی اشیاء به صورتی قابل تشخیص دست برداشت. اولین ساخته‌های شوئنبرگ که فن سریال را به کار گرفتند-و در سال 1923 نوشته شدند- بسیار کوتاه بودند و ویژه‌ی سازهای تنها یا گروه‌های کوچک. بافت اساسی سریالیسم شوئنبرگ و قوانینی که آن را تشکیل می‌دهند بر این پایه متکی‌ست که همه‌ی دوازده پرده‌ی گام سنتی باید با تأکید یکسان به کار گرفته شوند. گوش فرا دادن به موسیقی سریال برای نخستین بار بیشتر شبیه شنیدن زبانی بکلی بیگانه است. موسیقی فن سریال را بطور پراکنده به کار می‌گیرد،اما سبک روی هم رفته اتونال است. این موسیقی‌شناس متبحر،رهبر ارکستر قابل و آهنگساز برجسته،شاگرد باوفای شوئنبرگ به شمار می‌رفت و تجربه‌های زیادی برای کشف امکانات جدید سریالیسم انجام داد. *** کار اولین سریالیست‌ها تأثیر قابل توجهی بر موسیقی قرن بیستم داشته است. فن سریال به هرحال دستاورد باارزش و مهمی در تاریخ موسیقی است،اما هنوز نتوانسته است به یک زبان فراگیر جهانی دست یابد و وجهه و اعتباری را که موسیقی تونال در گذشته داشت برای خودش دست و پا کند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.