Skip to main content
فهرست مقالات

هنر اسلامی: هنرهای تجسمی اسلامی و هنر مدرن غرب: مینیاتورهای ایرانی و هنر انتزاعی

نویسنده:

(42 صفحه - از 22 تا 63)

کلید واژه های ماشینی : هنر ،اسلامی ،پرسپکتیو ،تصویر ،پرسوناژها ،نقاش ،هنر انتزاعی ،غرب ،هنرهای اسلامی ،مینیاتورهای ایرانی و هنر انتزاعی ،بتصویر ،عمل سلطان محمد نقاش ،اسب ،سلطان محمد ،محتوا ،شاه ،رنگهای ،ایران ،هنرهای تجسمی اسلامی ،اثر ،هنر مدرن غرب ،حرکت ،سلطان محمد نقاش بتصویر ،مفاهیم ،آثار سلطان محمد نقاش ،ارزشهای ،اجتماعی ،ترسیم ،زیبا ،پرسوناژ اصلی

خلاصه ماشینی:

"اگر همچون‌ غربی‌ها تصور نمائیم که آنها از علم پرسپکتیو بی‌اطلاع بودند چطور می‌توانیم شاهد چنین اصول‌ و قوانین حساب شده‌ای باشیم و یا بهتر است‌ بگوئیم که اگر هنرمندان اسلامی اصول پرسپکتیو را بکار می‌گرفتند،چگونه می‌توانستند چنین‌ مفاهیم پرارزشی را که حکایت از شناخت و ارزیابی ارزشهای جامعه می‌کند بتصویر درآورند؟در آنصورت اندامهای آدمی تحت تأثیر پرسپکتیو کوچک می‌گشت و دیگر نمی‌توانست‌ چنین مفاهیمی را عرضه دارد،گاه نیز پرسوناژ و یا پرسوناژهای اصلی در سطوح پائین‌تر از وسط بتصویر درمی‌آمد زیرا فضای مابقی اثر برای‌ اشکال و عناصر دیگری معین می‌گشت و گاه نیر (به تصویر صفحه مراجعه شود) (2):خمسه نظامی اثری از میرزا علی قرن هفده میلادی. «الکساندر پاپادو پولو» Alexandre Papadopoulo در این باره چنین می‌نویسد: «موضوع بهانه‌ایست در دست هنرمند برای خلق‌ هنر»و نظریه‌پردازان دیگری نیز هستند که‌ می‌گویند:«مضمون و یا موضوع یک اثر است‌ که باید مورد توجه قرار گیرد نه قالب آن»،بیشک‌ انتخاب موضوع توسط هنرمند بسیار مهم و ارزشمند میباشد،زیرا از درون و یا در جوار و یا از لابلای موضوع است که فرم و محتوا شکل‌ میگیرد،اغلب موضوع و محتوا متقابلا بهم مربوط می‌گردند حتی گاه در شرایط خاص بصورت‌ یک عنصر و اصل واحدی جلوه‌گر می‌شوند،اما آنچه مسلم است اینستکه موضوع وسیله‌ای است (به تصویر صفحه مراجعه شود) (14):بزم هوشنگ شاه(قسمتی از آن)،اثر سلطان محمد در دست هنرمند تا بتواند محتوائی را توسط فرم‌ شکل بخشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.