Skip to main content
فهرست مقالات

سیری در زندگی و آثار ادوارد مانه: مانه، آئینه تمام نمای تحولی بزرگ

نویسنده:

(12 صفحه - از 248 تا 259)

کلید واژه های ماشینی : مانه، زندگی و آثار ادوارد مانه، زندگی و آثار ادواردمانه مانه، رنگ، هنر، آثار، فرانسه، سلیقه، نور، گردانندگان

خلاصه ماشینی:

"حال باید دید نقاشی‌های مانه و بخصوص تابلوی‌ مشهور نهار روی علف‌ها چه بود که تا این اندازه‌ خشم مدرسهء هنرهای زیبا،آکادمی و گردانندگان«سالن»و همراه با آن مردم را برمی‌انگیزد تا واکنش منفی نسبت به آن نشان‌ دهند و در مقابل از طرف نقاشان مترقی، نویسندگان و نخبگان پذیرفته شود و واکنشی‌ مثبت نسبت به آن داشته باشند. آیا به خاطر استفاده از طراحی را فایل‌20(-در یکی از آثارش که بعدا توسط مارک آنتونیو ریموندی‌21به صورت گراور اجرا شده بود)-در ترکیب‌بندی نهار روی علف‌ها بود که‌ «مردود»شناخته شد؟چرا«سالن»، آکادمی و مدرسهء هنرهای زیبا-نهادهای‌ حاکم بر هنر قرن نوزدهم فرانسه- واکنشی خصمانه نسبت به این اثر و سایه آثار مانه،برای مدت بیست سال از خود نشان دادند؟ مسئله بر سر این مطلب بود که هم رافایل و هم‌ جورجونه در رابطه با علم الاساطیر و افسانه‌ خدایان یونانی و رمی و موضوع‌های به اصطلاح (به تصویر صفحه مراجعه شود) ادواردمانه:گلدان،رنگ و روغن،1882(از آخرین نقاشیهای مانه) «اصیل و بزرگ»مورد پسند و قبول جوامع‌ فئودالی،این ترکیب‌ها را به‌وجود آورده بودند، ولی مانه مسئله را غیر افسانه‌ای و زمینی کرده بود. هدف نقاش مورد پسند آکادمی،نه ایجاد فضای‌ تجسمی(پلاستیکی)بلکه بیان حجم سه‌بعدی، از طریق پیاده کردن اندام و اشیاء روی سطح‌ دوبعدی بود که پس از طی مراحل انجام آن دیگر موجودی زنده و پویا در کار باقی نمی‌ماند و رنگ نیز در حین اجرای این مراحل به صورت‌ عاملی فرعی به کار می‌آمد که حالت طبیعی خود را از دست می‌داد و به صورت قالبی پوسیده و مرده‌ درمی‌آمد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.