Skip to main content
فهرست مقالات

فرهنگ مردم: زبان و اسطوره

مترجم:

نویسنده:

(30 صفحه - از 414 تا 443)

کلید واژه های ماشینی : اسطوره‌ای، زبان، خدا، دینی، مانا، مفهوم، استعاره، روح، هستی، قدرت

خلاصه ماشینی:

"به هر روی، هسته‌ی این دید جهانی،یعنی مفهوم«مانا»یی‌5 که کردینگتون در میان ملانزیان پیدا کرده است، بیشتر مفهوم یک«قدرت»به معنای عام است تا ایده‌ای از یک چنین تجسم‌های جزیی،قدرتی‌ که می‌تواند گاه بدین صورت و گاه بدان صورت‌ نمایان شود و این زمان در این چیز و زمانی دیگر در چیزی دیگر وارد گردد،قدرتی که به خاطر «تقدس»آن محترم داشته می‌شود و نیز به دلیل‌ خطرهایی که دربر دارد،در دل بومیان هراس‌ می‌افکند. این‌ تحلیل نشان داد که نه تنها هر مقوله‌ای از هستی‌ شخصی که به هیچ روی بر این مفاهیم‌ کاربرد پذیرد نیست،بلکه حتی مفهوم محض یک‌ چیز با وجود مستقل و گوهرین نیز تقیل‌تر از آن‌ است که بتوان بدان،ایده‌ی گریزپا و زودگذر مانا و معادل‌های آن را دریافت. «در میان این قبایل سرخپوست،آفرینش و نظارت‌ جهان و چیزهای ابسته بدان،به«وا-کا-دا» (این اصطلاح از قبیله‌ای به قبیله‌ی دیگر تا اندازه‌ای تغییر می‌کند)نسبت داده می‌شود، درست همچنان که همین عمل در میان قبایل‌ آلگون کویین به«ما-نی-دو»(مانیتوی نیرومند هیاواتا)باز بسته می‌گردد،با این همه بررسی‌ این واژه‌ها نشان می‌دهد که واکادا صورت‌های‌ گوناگونی به خود می‌گیرد و بیشتر یک کیفیت‌ است تا یک هستی متعین. همچنین روشن است‌ که آن ایده‌ای که با این اصطلاح بیان می‌شود، نامتعین است و نمی‌توان آن را به درستی به‌ «روح»و از آن بدتر به«روح بزرگ»ترجمه‌ کرد،گرچه به سادگی می‌توان دریافت که‌ چگونه آن محققین سطحی‌ای که تحت تأثیر مفاهیم روحی متعین قرار گرفته بودند و به علت‌ ناآشنایی به زبان سرخپوستی به دردسر افتاده‌ بودند و به خاطر ناآگاهی به تصور فریضه‌ای مبهم‌ بومیان و شاید با فریب خوردن از سوی‌ اطلاع دهندگان نیرنگباز بومی یا مفسرین حقه‌باز، چنین تفسیر نادرستی را پذیرفتند و هنوز بدان‌ اعتقاد دارند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.