Skip to main content
فهرست مقالات

جوهره و ساختار هندسی خط نستعلیق

نویسنده:

(16 صفحه - از 130 تا 145)

کلید واژه های ماشینی : ساختار هندسی خط نستعلیق، خط نستعلیق، تناسب، خوشنویسان، تناسب طلائی در خط نستعلیق، BA، خط نستعلیق و نسبت‌های طلائی، اجزاء هندسی خط نستعلیق، تقسیم طلائی، جوهره و ساختار هندسی

خلاصه ماشینی:

"روحیات و احساسات زیباشناسانه آنان در انتخاب تناسبات و اجزاء هندسی خط نستعلیق بطور غریزی بر اساس تناسبی استوار شده است که نویسندگان عصر رنسانس آنرا تناسب ایزدی noitaroproP niviD و در قرن نوزدهم آنرا تقسیم طلائی noitces nedloG نام نهاده‌اند. و بدین‌ترتیب (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) حال اگر نقطه تقسیم طلائی را روی خط BA داشته باشیم و بخواهیم امتداد تقسیم طلائی را بدست آوریم،به طریق زیر عمل می‌کنیم: از نقطه B بطول BA عمودی خارج می‌کنیم،نقطه C حاصل می‌شود (شکل 2) CB-BA است. (شکل 4) (به تصویر صفحه مراجعه شود) ردیف فیبوناچی: آنچه دربارۀ تناسب ذکر کردیم بیشتر براساس هندسه استوار بود نه ریاضی،ولی در سدۀ سیزدهم میلادی یک تاجر ریاضی‌دان ایتالیائی بنام لئوناردو داپیزا odranoeL asip ad معروف به فیبوناچی یک نظام عددی پیشنهاد کرد که با تقسیم طلائی قرابت داشت. حال با توضیح مختصری که در خصوص تناسب طلائی (به تصویر صفحه مراجعه شود) داده شد،می‌پردازیم به خط نستعلیق و تناسبات طلائی آن: تناسب طلائی در خط نستعلیق همانطور که ذکر شد،چنین بنظر می‌رسد که خوشنویسان واضع خط نستعلیق با شناخت علمی و آگاهی از کم‌وکیف نسبت طلائی،آنرا اساس کار خویش قرار نداده‌اند،بلکه عادت به دیدن این تناسب در عناصر و پدیده‌های زیبای طبیعت،حکمی غریزی در انتخاب این نسبتها در ساختار اثر هنری آنها بوده است. (شکل 7) در نمونه‌های زیر حروف و کلماتی منتخب از زبده‌ترین خوشنویسان تاریخ ایران براساس نسبت طلائی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است علاقمندان می‌توانند کلمات زیبای خوشنویسان را مورد تجزیه قرار داده و تناسب طلائی را در آنها مشاهده کنند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.