Skip to main content
فهرست مقالات

موسیقی معاصر

(8 صفحه - از 176 تا 183)

کلید واژه های ماشینی : موسیقی، آهنگسازان، موسیقی معاصر، سریال، موسیقی الکترونیک، هنر، کیج، استراوینسکی، قطعات، جنگ

خلاصه ماشینی: "یکی از مشخصه‌های سبک او به کار بردن تکرار همانند است-هم در ابعادی کوچک برای قدرت بخشیدن به حرکت ریتمیک و هم در ابعادی بزرگ برای یگانگی بخشیدن به ساخت اثر-شوئنبرگ نظام سریال را تا اندازه‌ای برای پرهیز از کاربرد آشکار شگرد تکرار مورد استفاده قرار می‌داد؛در حالی که در موسیقی سریال استراوینسکی عناصر تکراری به همان‌گونه به کار برده می‌شوند که در آثار اولیه‌اش. هر چه (به تصویر صفحه مراجعه شود) فنون اجرا دستخوش تغییرات و توسعه‌ی فراوان شده است،بسیاری از آهنگسازان معاصر به این نتیجه رسیده‌اند که فقط سازهای الکترونیک اصواتی کاملا متفاوت و آنچنان که می‌خواهند تولید می‌کنند. با این وجود،همه‌ی آهنگسازان موسیقی الکترونیک نمی‌خواهند چنین تسلط کامل و قاطعی را تجربه کنند:برخی از مؤثرترین و موفقترین آثار موسیقی الکترونیک آثاری هستند که اجرای«زنده»را با اصوات ضبط شده تلفیق می‌کنند. نوع آثاری که برای سازهای سنتی نوشته می‌شوند افزایش سریعی یافته‌اند و حتی فنون و سبکهای نواختن این سازها دگرگون شده‌اند و این بیش از هر چیز بخاطر تأثیر عظیمی بوده که موسیقی الکترونیک بر آهنگسازان نیمه‌ی قرن بیستم گذاشته است. خوانندگان قطعات آوایی معاصر ممکن است بجای آواز خواندن فریاد بزنند،ناله و نجوا کنند یا صداهای بی‌ربطی از خودشان در بیاورند تا به این وسیله زمینه‌ی مساعدی برای القای اثر کلی فراهم شود. باید به این نکته توجه کنیم که موسیقی معاصر بیش از هر چیز بر جنبه‌های فنی مربوط به ساخت اثر تاکید دارد- شاید تا اندازه‌ای به این دلیل که فرم‌های سنتی دیگر الگوهای مورد قبولی نیستند-به این ترتیب هر قطعه‌ی موسیقی باید فرم خودش را ایجاد کند و هیچ راه حل کلی و عامی وجود ندارد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.