Skip to main content
فهرست مقالات

هنرهای تجسمی: حجم در هنرهای تجسمی

نویسنده:

(30 صفحه - از 20 تا 49)

کلید واژه های ماشینی : معماری ،فضا ،شکل ،ارتفاع ،طراحی ،مجسمه‌سازی ،طرح ،استادکاران ،صنعتی ،عملکرد ،زیبایی ،محصول ،تولید ماشینی ،خط ،سه‌بعدی ،دست استادکار و تولید ماشینی ،انسان ،ذهن ،کار ،محصول دست استادکار و تولید ،رابطه ،مجسمه‌سازی و معماری ،تعریف ،طراحی صنعتی ،معماری دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه ،فرهنگی ،مسئله ،زمان ،صنایع دستی ،عناصر

خلاصه ماشینی:

"و تنظیم روابط بین آنها روی سطح‌ دوبعدی کاغذ یا بوم می‌پردازیم،در کار با حجم‌ به طور مستقیم ماده و توده‌1را در فضا شکل‌ می‌دهیم که باید آن را از جهات مختلف مورد بررسی قرار دهیم،و نه تنها باید شکل انفرادی‌ هر یک از حجم‌ها و رابطه آن را با شکل درونی و بیرونی دیگری که احیانا در کنار یا اطراف آن‌ قرار گرفته است تنظیم نماییم،بلکه باید به فضای‌ اطراف آن نیز توجه داشته و ترکیب،تناسب، ریتم،حرکت و شکل موردنظر را متناسب با فضای احاطه شده‌اش نظام دهیم. در این میان هنرمندانی که‌ تمایل به کار در زمینهء سه‌بعدی داشتند نیروی‌ خلاق خود را جهت شکل‌دهی و تزیین وسایل‌ روزمره و کاربردی در زمینه‌های مختلف،چوب، سفال،سنگ،شیشه و فلز سوق داده و انواع‌ مختلف حجم‌ها که در عین سودمندی و استحکام (به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل شمارهء 22-کاربندی،خانقاه شیخ عبد الصمد اصفهانی،نطنز،کاشان،قرن هشتم هجری. ولی در کار الکساندر کالدر و یا بیشتر مجسمه‌سازان قرن اخیر که در رابطه با تداوم غیر قابل تفکیک زمان و فضا به‌ خلق آثار سه‌بعدی دست زده‌اند،مفهوم بیرونی و درونی هر یک از شکل‌ها و حجم‌ها با یکدیگر و هم‌چنین با فضایی که اطراف آنها را احاطه‌ کرده،به نحو حساب‌شده‌ای ترکیب شده و در تنظیم فضا و شکل نهایی اثر تأثیر بسزایی داشته‌ است‌13 شاید عنوان شود روشی که ردن برای آفریدن‌ متفکر اتخاذ نموده است،اجازهء خلق شکل‌ دیگری از حجم را میسر نمی‌داشته است،زیرا مجسمه متفکر از طریق اضافه نمودن تدریجی گل‌ به آرماتور14یا محور فلزی اصلی بوده است که به‌ شکل نهایی خود نزدیک گردیده و سپس با مواد سخت‌تری مثل برنز ریخته‌گری شده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.