Skip to main content
فهرست مقالات

مینیاتورهای معاصر ایران: سنت و بدعت، کهنه و نو در قابی از چشم اندازهای تازه

نویسنده:

(50 صفحه - از 88 تا 137)

کلید واژه های ماشینی : مینیاتور ،هنر ،استاد ،تجویدی ،ایران ،تذهیب ،مینیاتورهای معاصر ایران ،اسلامی ،رنگ ،تصویر ،هنرهای ایرانی ،نقاشی ،شمسی ،استاد علی کریمی ،هنرهای ایرانی اسلامی ،آثار ،بسال ،استاد هادی تجویدی و تذهیب ،استاد محمد تجویدی بسال ،هنر معاصر ایران ،معاصر ایران ،استاد علی کریمی بسال ،استاد حسین اسلامیان ،تعلیم ،حرکات ،استاد هادی تجویدی نقش ،استاد علی کریمی و استاد ،زیبای ،مینیاتورهای اصیل ایرانی ،استاد حاج حسین اسلامیان بسال

خلاصه ماشینی:

"در میان شاگردان استاد هادی تجویدی،از چهار هنرمند برجسته:ابو طالب مقیمی، محمد علی زاویه،علی کریمی و علی مطیع‌ میتوان نام برد که بعد از او هنر معاصر ایران را تحت الشعاع کارهای خود قرار داده‌اند و ضمن‌ بوجود آوردن آثار نفیس و ارزشمندی که اکثرا در موزه‌های ایران و جهان محفوظ است-در حفظ و حراست از هنرهای ایرانی اسلامی کوشیده‌اند. او که این کار را چون‌ اساتید دیگر معاصر ایران جهت تجربه و کنجکاوی و همچنین آزمایش و شناخت قدرت و توانائی خود در تحقق بخشیدن به ظرافتهای هنر اسلامی بدست میگیرد،با چنان مهارت و نیرو و قدرتی آنرا به اتمام میرساند که نه تنها هادی‌ تجویدی و استادان دیگر را به تعجب وامیدارد، بلکه ضمن تغییراتی جزئی که خواست او بوده، بخاطر وفاداریش به اصل و توانائیش در بیان‌ ارزشها،به اخذ مدال طلا نائل می‌گردد،چیزیکه‌ کمتر هنرمندی در سنین جوانی به آن دست‌ می‌یابد: استاد مطیع دربارهء آثارش می‌گوید: «با وجود علاقهء سرشاری که به هنرهای اسلامی، بخصوص به مینیاتورهای دوران گذشته و از همه‌ بیشتر به شیوهء هرات داشته‌ام و باتوجه به اینکه در دوران تحصیلات تا حدودی تحت تأثیر کارهای‌ استاد هادی تجویدی بودم و ضمن تجسس و مطالعه می‌دیدم که هنرمندان در مینیاتورهای‌ اواخر صفویه و سپس در دورهء قاجار از مناظر و مرایا،سایه روشن و حجم استفاده کرده‌اند،به‌ این‌گونه عناصر تمایل یافتم و از پرسپکتیو در کارهای خود استفاده نمودم."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.