Skip to main content
فهرست مقالات

نگاهی به تئاتر آنتونین آرتو (تئاتر و همزادش)

نویسنده:

(8 صفحه - از 356 تا 363)

کلید واژه های ماشینی : آرتو، تئاتر، تماشاگر، تئاتر آنتونین آرتو، خشونت، تضاد، بازیگر، انسان، رویا، تئاتر و همزادش

خلاصه ماشینی:

"اما آرتو از این هم پیشتر میرود،یعنی تاتر را بصورت مراسمی تصویر می‌کند که بتواند در غایت خود به یک«اشتراک»همه‌جانبه ختم‌ شود،در این مسیر آرتوسوای«برتولت برشت» جایی برای دکور به سبک«ادوارد گوردون‌ گریک»،و نور به سبک«آدلف آپیا»و موسیقی‌ می‌گذارد،اما تا جائیکه بتوانند در اختیار همان‌ «اتحاد انسانی»قرار گیرند و هیچگاه با آن‌ مخلوط نشوند. این پژوهش برای زبان خاص تاتر در آرتو بجایی می‌رسد که تاتر را چون زندگی تلقی‌ کرده و بهمین خاطر آنرا همچون خود زندگی‌ «پلاستیک»و تأثرپذیر می‌انگارد و می‌گوید که بجاست که تاتر بصورت المثنی(همزاد)خود یعنی زندگی درآید و بهمین خاطر بجای«تاتر و زندگی»عنوان کتابش را«تاتر و همزادش» نهاده است. بدینسان آرتو به تعریف تاتری متافیزیکی‌ می‌نشیند که نظر به طبیعت واقعیت و در نتیجه به‌ معنای وجود دارد و زمانی که به کلمهء «خطرناک»اشاره می‌کند،منظورش عریان‌ ساختن«اشکال ظاهری»ایست که موجب‌ احساس تأمین ما در این جهان میشوند که همان‌ دست یافتن به ارزشهای واقعی حیات است. این رهایی از نیروهای نهفته و سیاه‌درون چگونه تحصیل می‌شود؟جز از این راه‌ که بازی بر عمق وجود تماشاگر دست یابد؟برای‌ این کار آرتو تاتری با درگیری همه‌جانبه پیشنهاد می‌کند که در آن برای شکستن کلیهء موانع بین‌ صحنه و تماشاگر،بین تاتر و زندگی از هر امکانی استفاده میشود. خشونت‌ موردنظر آرتو نه تنها به معنای مادی خود حرص و ولع به زنده بودن است،بلکه باید بحدی برسد که‌ «بازیگر»و«تماشاگر»هردو غرق در آن شده و نمایش بصورت تجربهء زندهء کلیهء حواس درآید و اینجاست که آرتو می‌گوید:«این دیگر نمایش‌ نیست،بلکه تکوین آفرینش تاتر است»."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.