Skip to main content
فهرست مقالات

مقالات: هنر حقیقی و هنر عرفی

نویسنده:

(12 صفحه - از 12 تا 23)

کلید واژه های ماشینی : هنر، هنر حقیقی و هنر عرفی، هنر حقیقی، خیال، حقیقت، عارف، شعر، دینی، حافظ، عرفان

خلاصه ماشینی:

"هنرمند نیز-در هنر دینی-عالم را بالمره جلوات حق تعالی شأنه می‌بیند و زبان حال او با عارف یکی است: {Sعکس روی تو به یک جلوه که در آینه کرد# این همه نقش در آیینۀ اوهام افتادS} ولی آیا در این معنای هنر،هنرمند همان عارف است؟ باید گفت که پاسخ بدین پرسش در این مقام کمی دشوار است،و لیکن به احتمال می‌توان گفت که حتی در این تعبیر از هنر-مقصود هنر دینی است-هنرمند همان عارف نیست و هنر و عرفان عین یکدیگر نبوده و درعین‌حال که سنخیت و خویشاوندی آشکار دارند،و لیکن از جهتی تفکیک و تمییز آنها جایز و یا حتی لازم است؛زیرا اگرچه هنرمند و عارف،هر دو،در آفاق حقیقت سیر می‌کنند،و لیکن حقیقت از جهت ظهور و بروز آن در این عالم است که به هنرمند مربوط می‌شود و چون این عالم،عالم صورت2و تعین است،بنابراین،حقیقت«در قالب آمده»و«صورت یافته»و یا به تعبیر دیگر «متمثل»،به هنرمند مربوط است. بنابراین،سمبول و تمثیل وقتی معنا دارد که نمادی از یک حقیقت برتر و نشانه‌ای از مرتبۀ بالاتر باشد و در این صورت طبیعی است که سمبول و نماد و نشانه تنها در هنر حقیقی-به بیانی که گذشت-معنا داشته باشد،و الا این سؤال‌های اساسی را باید پاسخ گفت که اساس سمبولیسم چیست و چرا چیزی سمبول‌ها و است از برای چیز دیگر؟و نیز آیا سمبول‌ها و نشانه‌ها وضعی و قراردادی است و در اینصورت چه کسی آنها را وضع می‌کند و بر چه اساسی چنین می‌کند و حقیقت وضع چیست؟ مطلب دیگری که در بحث از هنر حقیقی-با توجه به مطالب فوق-بدست می‌آید،مسألۀ ارتباط بین مضمون و یا باصطلاح محتوای4هنر است با صورت4و قالب آن."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.