Skip to main content
فهرست مقالات

بازتاب مکاتب غربی در آثار هنرمندان ایرانی

نویسنده:

(50 صفحه - از 66 تا 115)

کلید واژه های ماشینی : هنر، مدرسۀ صنایع مستظرفه، نقاشی، استاد، مکتب، کمال‌الملک، رنگ، سبک، آثار، غرب، تصویر، ایران، آثار هنرمندان ایرانی، امپرسیونیسم، مدرسۀ، مینیاتور، شاگردان کمال‌الملک، بکارگیری، طبیعت، تعلیمات، استاد کمال‌الملک، مکاتب غربی در آثار، آثار هنری، بسال، کلاسیک، هجری شمسی، مدرسۀ عالی صنایع مستظرفه، سبک کلاسیک، فرهنگ، جهان

خلاصه ماشینی: "حال چنانچه هنرهای نفیس اسلامی نقش سازنده و ارزشمند در تحولات هنرهای غربی داشته و بی‌شک یکی از دلائل بی‌چون و چرا در پیدایش و بروز سبک‌های نوین و یا حداقل راهگشای چنین تغییر و تحولاتی بوده،پس نقش هنر اسلامی در سیر تکاملی هنر نقاشی معاصر ایران چه بوده است؟ در شناخت سبک‌های گوناگون باید گفت که بی‌تردید طبیعت،یا طبیعت بی‌جان و سایر پدیده‌های ضروری در کارهای هنرمندان،بارها و بطور مکرر و به دست هنرمندان ایرانی و بیگانه بر پهنۀ بوم‌های گوناگون و یا وسائلی دیگر نقش و نقاشی شده،اما در هر برهه از زمان بنوعی دیگر و با سبکی جدید و حال و هوائی تازه‌تر چندانکه تخیلات و پیوستگی‌های نوین (به تصویر صفحه مراجعه شود) فرهنگی،اجتماعی هر ملت را با خود داشته است؛ هرچند که عناصر و مصالح بکار گرفته شده همچون کاسه و کوزه و یا سبزیجات و میوه‌جات و یا دیگر مصالح طبیعی و یا دستاوردها و فرآورده‌های انسانی،کاملا یکسان و مشابه بوده‌اند. آنچه که از نظریات و عقاید این استاد بزرگ نتیجه می‌گیریم،این است که نه تنها خود را در (به تصویر صفحه مراجعه شود) چهارچوب رئالیسم-کلاسیک اسیر ننموده،بلکه به سبک ناتورالیسم و دیگر مکاتب هنری نیز نظر و گرایش داشته است و شاید بتوان گفت با استفاده از عناصر مینیاتور و طبیعت سازی و آشنائی با گراور سازی،آثارش به کارهای گراورسازان قدیم اروپا شباهت دارد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.