Skip to main content
فهرست مقالات

در گلستان همیشه بهار هنر خوشنویسی

مصاحبه شونده:

(18 صفحه - از 116 تا 133)

خلاصه ماشینی:

"جایی که تنها خوشنویس بزرگواری چون میرعماد حسنی سیفی،این خط را به روایت و قول همۀ صاحبدلان و هنردوستان،به سرحد اعجاز می‌رساند،با این حساب شما قصد ادای چه دینی را دارید؟ *منزلت و مقام شامخ میرعماد در کار تحول و زیبایی و صلابت خط نستعلیق،به معنای آن نیست که چون میرعماد در این شیوه از خط،استادی بی‌مانند بود،دیگران دست از تلاش و آزمون ذوق خود بشویند و کنار بروند. گذشته از این،اگر این منطق را باور کنیم،پس چگونه می‌توان حافظ و نگاهدارندۀ چنین خطی بود؟اگر نسل خوشنویسان معاصر هرکدام به سهم خود در خطوط کهن خط فارسی تمرین و تلاش نکنند که هنر خوشنویسی ما فراموش می‌شود. از این مقوله که بگذریم،شما آیندۀ خوشنویسی را، (به تصویر صفحه مراجعه شود) اقبال نسل جوان را از این هنر پرقدمت و ارزشمند، چگونه دریافته‌اید؟چرا که برخی بر این عقیده‌اند که خوشنویسی معاصر ما،نه چونان گذشته به‌گونۀ یک نیاز در کار کتابت و نوشتن قطعات مختلف،که به نوعی (به تصویر صفحه مراجعه شود) تفنن غیر ضروری در رویارویی با صنعت چاپ کشانیده شده است. اما آیا شما از پی این سالها تجربه،به نقطۀ دلخواه، به آن مرزی از تکامل و پختگی که لاجرم هر هنرمندی میل رسیدن به آن را دارد،دست یافته‌اید؟و آیا می‌توانید ادعا کنید که به چیره‌دستی و مهارتی سزاوار این همه سال مشق کردن رسیده‌اید؟و اصولا چه تفاوت یا تفاوت‌هایی قایل هستید میان خلاقیت هنری‌تان در سالهای نخست تجربه‌آموزی و امروز،که بهر تقدیر قلم در دست شما آشناست؟ *معلوم است که راضی نیستم."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.