Skip to main content
فهرست مقالات

سکوتی سرد و سربی

نویسنده:

(26 صفحه - از 134 تا 159)

کلید واژه های ماشینی : نقاشی، دکیریکو، متافیزیک، هنری، ایتالیا، مجسمه‌هائی، زن، آثار دکیریکو، پاریس، رنگ

خلاصه ماشینی:

"(به تصویر صفحه مراجعه شود) نقاشیس متافیزیک* سکوتی سرد و سربی محسن ابراهیم در بین سالهای 1910 تا 1917،در دایرۀ هنر مدرن،پدیدۀ منحصر بفرد و بی ادعائی ظاهر می‌گردد که نه داعیۀ جنجال دارد،نه مدعی نفی هنر رسمی است و نه می‌خواهد گامی فراتر از جریان‌های پرهیاهوی هنری همزمان خود بردارد. این پدیدۀ نوین که بزودی مورد بحث و فحص محافل هنری قرار میگیرد،به سبب غرابت مضامین و بهره‌وری از عناصر کهنه و غیر معمول در هنر نقاشی و استفاده از سوژه‌های بینابینی از واقعیت و وهم،به خلق فضائی دست می‌زند که دلشوره و دلواپسی و حول و ولائی گنگ و مبهم را در پس خود دارد. این مجله در آغاز به بیان مکاتب و جریان‌های هنری مختلف و معرفی هنرمندان نقاش ایتالیائی چون دکیریکو،کارا،موراندی،سوفی‌چی و مجسمه سازانی چون:ملی،مارتی‌نی و برخی از هنرمندان خارجی مشغول بود و سپس تحت عنوان (فراخوان به نظم)که همانا ارزش یا بی‌مجدد معیارهای دیرین نقاشی را با الهاماتی از متافیزیک بود،هنرمندان مذکور را تحت پوشش خود قرار داد. این دنیای پرجذبه،اما جدا مانده از حرکت مداوم و بی انقطاع زمان،ثمرۀ زندگی تنها و منزوی کودکی است که در اطاقهائی با دیوارهای بلند،ورودی‌های قوس‌دار،با حجمی از سکوت سرد و سر بی اعصار،با دیدن اشیاء و پدیده‌های مختلف،در پی کشف چهره‌های (به تصویر صفحه مراجعه شود) متفاوت و دیگر گونه‌ای از آنها بود؛به همان سان که زندگی و حیات او نیز بدور از واقعیات کودکان دیگر بود. این سوژه‌های جدید طی کشف و شهودی (به تصویر صفحه مراجعه شود) ناگهانی در مقابل یکی از آثار تیت زیانو در موزۀ ویلا بورگزه،دستگیر دکیریکو گشته بود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.