Skip to main content
فهرست مقالات

شور و قدرت در موسیقی واگنر

(12 صفحه - از 194 تا 205)

کلید واژه های ماشینی : موسیقی، اپرا، تئاتر، قدرت در موسیقی واگنر، هنری، ریچارد واگنر، تریستان، حلقه‌ی نیبلونگن، تأثیر شدید اجراهای اپراهای، شهر

خلاصه ماشینی: "تأثیر شدید اجراهای اپراهای ایتالیایی و سرخوشی فوق العاده‌ای که شنیدن این اجراها در او برمی‌انگیخت با«معجزه»ای همراه شد که ناگهان احساسات هنرمندانه‌اش را به«راهی نو و تعیین‌کننده در تمام طول زندگی‌اش»انداخت: شنیدن اجرای«فیدلیو»در سال 1829 و پس از گذراندن شبهای متمادی به نسخه‌برداری از دستنویس‌های بتهوون(موسیقی«اگمونت»و نیز سمفونی‌های پنجم و نهم)،در تابستان 1813 خودش را به انضباط سخت‌گیرانه‌ی تئودورواین لیگ که در آن زمان آموزگار مدرسه‌ی توماس بود،سپرد. سالهای توفانی در تابستان 1834،واگنر برای نخستین بار، در همان تماشاخانه‌ی کوچکی که در لاکشتات واقع بود و اسم و رسمش را به گوته مدیون بود،به رهبری ارکستر پرداخت آنجا با مینا پلانر آشنا شد که بعدها اولین همسر واگنر شد. این سفارش در دوم فوریه‌ی 1843 داده شد،ولی واگنر از تابستان سال پیش طرح اپرای جدیدی را در سر داشت و در بهار 1843،این طرح را گسترش داد و تکمیل کرد و به این ترتیب اپرای«تانهاوزر»خلق شد. روز پنجم آوریل 1846،واگنر سمفونی نهم بتهوون را که تا آن زمان در درسدن محبوبیتی نداشت،اجرا کرد و این اجرا با استقبالی شدید روبرو شد و نتایج درخشانی به بار آورد. در اشتوتگارت،در گیر و دار ناامیدی شدید،سفارشی از جانب لودویگ دوم،امیر باواریا،به او رسید که در موقعیت او تأثیر قاطع داشت:به مونیخ رفت و در آنجا با حمایت دوست وفادار جوانش،کار تدوین موسیقی«حلقه‌ی نیبلونگن»را از سر گرفت و در همین شهر بود که در دهم ژوئن 1865، «ترویستان و ایزولد»برای اولین بار اجرا شد. »و متن خود حکم:«این رهبر ارکستر-ریچارد واگنر-به دلیل شرکت در آشوب‌هایی که در این شهر رخ داده است، برای ادای توضیحات احضار شده،ولی تاکنون خودش را معرفی نکرده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.