Skip to main content
فهرست مقالات

نقاش پیر شاهنامه

مصاحبه شونده:

(46 صفحه - از 128 تا 173)

کلید واژه های ماشینی : نقاشی، شاهنامه، استاد، هنر، مدرسه، رستم، رنگ، نقاش پیر شاهنامه، ذوق، پهلوان

خلاصه ماشینی:

"آخر وقتی قرار باشد،شب‌ و روز آوارهء بیابان و کوه و دشت باشی،سنگ‌ ریزه جمع کنی،بعد بیایی خودت را زندانی کنی‌ و شروع به شکستن و قطعه‌قطعه کردن سنگها نمایی و بعد آنقدر آنها را بتراشی که قطر هر کدامشان دقیقا دو میلیمتر بیشتر نشود،بعد میان این‌ همه رنگ،روزها و ساعت‌ها بنشینی و ذره‌ذره‌ این سنگها را کنار هم قرار دهی و بچسبانی،و سر آخر بعد از دو سالی یک تابلو بسازی،در مقایسه‌ با آنها که دو سه روزی با رنگ و روغن،ساده و سهل،نقشی را بر تن بوم پیاده می‌کنند،کار بسیار سختی است و باید عاشق باشی یا دیوانه. با این حساب،مگر می‌شود رابطه و مهر مرا با مردم در کارهایم ندید؟ خیلی‌ها،بخصوص گروهی از نقاشان نسل بعد از این شاگردان استاد کمال الملک،آنان را مقلدانی شناختند شیفتهء نقاشی کلاسیک اروپا؛ دلمشغول نقاشان رنسانس که کارشان محدود می‌شد (به تصویر صفحه مراجعه شود) تابلو درویش. من امروز هم اعتراف می‌کنم پایهء نقاشی‌ نوین ایران،مدیون حضور استاد کمال الملک و چهارچوب‌ها و معیارهای نقاشی کلاسیک اروپا است که استاد،وقت سفر و مهاجرتش به اروپا، (به تصویر صفحه مراجعه شود) طبیعت بیجان از آنان آموخت و اصول صحیح آنرا برای اعتلای‌ نقاشی ایران،به این سرزمین آورد. بعد یکباره به خودم هشدار می‌دهم (به تصویر صفحه مراجعه شود) چشم‌اندازی از آسیاب‌ تابلو رنگ روغن (به تصویر صفحه مراجعه شود) به پیشواز شکوفه‌های بهاری در آسیاب پس اگر نقاشی نکنی،باید چکار کنی؟درست‌ است که سالهاست دیگر کسی سراغ مرا نمی‌گیرد و باور کرده‌ام که فراموش شده‌ام،اما چه کنم که‌ دلم پیش نقاشی است،دربند این هنر است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.