Skip to main content
فهرست مقالات

روند سبکهای نو در نگارگری ایران ( نقاشیهای معاصر ایران) (2)

نویسنده:

(56 صفحه - از 222 تا 277)

کلید واژه های ماشینی : هنر، نقاشی، استاد، رنگ، سبک، تصویر، ایران، هجری شمسی، پرسوناژ، تکنیک، کمال‌الملک، استاد سکینهء چرتابی، مکاتب، طبیعت، غرب، حرکت، صنعتی، نقاشیهای معاصر ایران، استاد چرتابی، سبکهای نو در نگارگری ایران، اثری از استاد، فراگیری، زیبای، هنر نقاشی، آثار هنری، هنرهای ایرانی، جهان، عناصر، استاد علی‌اصغر پتگر، اثری از استاد صنعتی

خلاصه ماشینی: "(به تصویر صفحه مراجعه شود) بعد از استادانی چون میرمصور،رسام ارژنگی و بسیاری دیگر که همچنان در پوستهء مکاتبی چون‌ کلاسیسیسم،ناتورالیسم و رئالیسم باقی ماندند و پس از هنرنمائی استادانی چون وارطانیان،نخجوانی وگروهی‌ دیگر که با بکارگیری رنگ‌های روشن،شفاف و درخشنده و خلق مناظری ساخته و پرداخته شده در بطن‌ طبیعت،در زیر نور آفتاب و با استفاده از آزادسازی‌ بلورهای رنگی در پس‌زمینهء آثارشان(بطور خفیف)، منادی تفکرات و برداشتهائی قرار گرفتند که به سبک و بیانیهء امپرسیونیسم نزدیک گشته و تغییر و تحولات آینده‌ را در آثار هنرمندان ایرانی نوید می‌داد و گامی در جهت‌ ادامه،تکوین و تکمیل دیگر سبک‌های نوین‌ غرب در هنر نقاشی ایران بود(تصاویر 1 و 2)،هوشنگ‌ پزشک‌نیا پرچمدار مکتب اکسپرسیونیسم می‌گردد و بخوبی‌ توانسته است آثاری چند در حیطهء این سبک بوجود آورد. جا دارد متذکر شویم که رسوب و رسوخ تعلیمات‌ استاد کمال الملک از یک‌سو و تغییر و تحولات زمان و مکان،نفوذ و اشاعهء فرهنگ و هنرهای بیگانه،در سطوح و رشته‌های گوناگون،به خصوص رشد مکاتب‌ نوین غرب از دیگر سو و همچنین بینش،خواهش درون‌ و تجددجوئی اکثر هنرمندان این مرزوبوم،سبب‌ می‌گردند تا آنان از هنرهای ایرانی-اسلامی خود بیش از گذشته فاصلخ گیرند و شاید بتوان گفت که این گروه با (به تصویر صفحه مراجعه شود) (15)شیخ صوفی،اثری از استاد علی اصغر پتگر."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.