Skip to main content
فهرست مقالات

خط شکسته، تجلی عرفان در هنر خوشنویسی

مصاحبه شونده:

(38 صفحه - از 278 تا 315)

خلاصه ماشینی:

"*** اما این خط شکسته،امروز هم میان سایر خطوط و سرآمد همه،خط نستعلیق،خطی است اگرچه‌ خموش و به گوشهء عزلت نشسته و کاتبان و شیفتگانش،معدودند و انگشت‌شمار،اما چه زیبا و سراسر لطف و معناست!و کاتبانش به این‌روزگار، هنوز درپی نوشتن و حفظ ارزش‌هایش،قلم را زمین‌ نگذاشته‌اند؛می‌نویسند و می‌کوشند،و چه سخت و صبورانه!در این میان،شاید توان گفت که بیشترین‌ بار این همه دلسوزی و تلاش را خوشنویسی صاحب‌ ذوق بر دوش دارد که از یکسو حرمت و زیبایی و اصالت‌ خط شکستهء درویش عبد المجید را خوب در اندیشه دارد و از دیگر سو شیوایی و راز و رمز قلم خطاطان شکسته را در سینه حفظ کرده است. اما لا بد می‌شود از شما این مهم را جویا شد در شرایطی که شما گاه برای بعضی از قطعات خط خودتان دست یاری به سوی تذهیب کار و یا هنرمندی اهل هنر مینیاتور پیش برده‌اید،چرا باز بر ضرورت استفاده از مرکب رنگی پا فشرده‌اید؟ این‌که همه‌اش رنگ می‌شود!آیا کنار رنگهای‌ متنوع یک تذهیب،خط شما با مرکب رنگی،رنگ‌ رخ نمی‌بازد و یا که نقش آن آهوان تیزپا و رمنده،خط شما را بدنبال خود نمی‌کشاند؟ رابطهء همیشگی خط با تذهیب و مینیاتور، ضرورت همگونی و وحدت این هنرها بوده است‌ و نه رقابتی،و شاید هم نه دلیلی بر اعتبار بخشیدن به خط:چراکه خط زیبا،خودش،هم بار معنای لازم را دارا است و هم اعتبار لازم را."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.