Skip to main content
فهرست مقالات

نگاهی به متن و اجرای نمایشنامه مستأجر جدید

(6 صفحه - از 476 تا 481)

کلید واژه های ماشینی : یونسکو ،تئاتر ،نمایش ،طنز ،کارگردان ،اوژن یونسکو ،مستاجر ،تئاتر پوچی ،کرم‌رضائی ،اجرای نمایش‌نامه مستأجر جدید ،اجرا ،کمدیهای ،متن و اجرای نمایش‌نامه مستأجر ،بازیگران ،اجرای نمایش ،مفهوم تئاتر پوچی ،آثار ،آثار یونسکو ،کارگردانی مستاجر جدید ،اوژن یونسکو بیش ،زبان ،دستور صحنه ،مفهوم کلاسیک تئاتر پوچی ،نکتهء مهم در آثار یونسکو ،انسان ،دستور صحنه‌های یونسکو ،زبان نمایشی یونسکو ،تئاتر چهارسو ،مفهوم ،کارگردانی کرم‌رضائی

خلاصه ماشینی:

"نکتهء دیگر اینکه،نمایشنامه،منطق واقع‌گرا ندارد و از این‌روی لزومی در گردآوردن آن همه جنس و شیئی بر صحنه بنظر نمی‌رسد؛در شرایطی که با زبانی نمادین و اشارت‌گونه،درمی‌یابیم که‌ تمام خانه،شهر پاریس و حتی رودخانهء سن پر از اسباب و اشیاء است،دیگر انباشتن صحنه از آن‌ همه شیئی،کاری زائد جلوه می‌کند،که زبان‌ اشارت با زبان عبارت فرق فارق دارد و از این‌ روی کرم رضائی می‌توانست بدون استفاده از اشیاء،با نمایش صامت یا«میم»به القاء و انتقال پیام یونسکو بیش از این‌جان ببخشد: «مستاجر-حیاط پر است. صحنهء تئاتر چهارسو،با طرحی صحنهء کرم‌ رضائی،چنان به اسارت کشیده شده که دریغ از یک حرکت نمایشی!اما کارگردانی کرم رضائی‌ و اساسا دریافت و بینش او از متن،موسع و منقح‌ است و برداشت وی از این پیام یونسکو که: «هان!ای دل عبرت بین از دیده نظر کن، هان!»و این همه تنبه از تکاثر و زیاده‌طلبی، برای انسان آزمند امروز لازم و ضروری است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.