Skip to main content
فهرست مقالات

بلا بارتوک

(14 صفحه - از 150 تا 163)

کلید واژه های ماشینی : بارتوک، موسیقی، پیانو، تصنیف، کوارتت، مجارستان، آهنگسازی، کنسرتو، بلا بارتوک، مجار

خلاصه ماشینی:

"از بارتوک،علاوه‌بر بیش از یکصد تصنیف‌ موسیقی،مقالات و کتابهای متعددی به جا مانده‌ است؛همچنین نامه‌های بسیاری که حاوی‌ مطالبی جالب از زندگی او و همچنین پیشرفتها و طرز فکرش در زمینه‌های مختلف موسیقی‌ می‌باشد؛از جمله نامه‌ای که در سال 1931 در سن پنجاه سالگی به اکتاوین بو Octavian Beu فولکلورشناس رومانیائی نوشته است که در آن‌ عقیده‌ای را که ناشی از تحقیقات چندین‌ ساله‌اش در موسیقی محلی ملل مختلف است‌ چنین شرح میدهد:«ایده‌ای که از بدو آهنگسازی با بحال هادی و راهنمای راستین من‌ بوده است،برادری همهء انسان‌ها است،برادری‌ تمام انسان‌ها و تمام ملل علیرغم جنگها و منازعاتشان... » بنابراین،واضح است که از دیدگاه بارتوک، بهره‌وری از موسیقی محلی نیز چون سایر روشهای‌ آهنگسازی در طی تاریخ خود دستخوش تحولاتی‌ کیفی می‌شود و این است که او در دوران‌ معاصر،این طرز تلقی جدید از کار بر روی‌ ملودیهای محلی را ارائه می‌کند؛طرز فکری که‌ کاربرد مکانیکی و ظاهری یک ملودی محلی و نوشتن یک سری نتهای همراهی‌کننده برای آن‌ را اوج خلاقیت آهنگساز در برخورد با موسیقی‌ محلی به حساب نمی‌آورد. بارتوک،در اصل،طرح این اثر را به‌عنوان‌ کنسرتو برای دو پیانو بدون همراهی در نظر گرفته‌ بود؛برای دوئهء پیانوی بارتلت و رابرتسون‌ Bartelett Robertson ولی از آنجائیکه‌ حیات خود را رو به پایان میدید،در این امر تجدیدنظر کرد و آنرا به‌عنوان ابراز عشق و قدردانی،به همسرش ریتا پاستوری بارتوک، پیشکش کرد؛به همسری که او اعتقاد داشت‌ بدون وجودش،هرگز زندگی کوتاه و بی‌ثمری‌ بیش نمی‌داشت و در نهایت،این کنسرتو،به پیام‌ خصوصی و عمیقی تبدیل شد از طرف بارتوک به‌ همسرش؛پیامی که به نظر بارتوک،نه در قالب‌ دو پیانوی سولو،بلکه یک پیانو و ارکستر بهتر منتقل میشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.