Skip to main content
فهرست مقالات

سیر و سفر از نظر اسلام

نویسنده:

(3 صفحه - از 36 تا 38)

کلید واژه های ماشینی : سفر ،سیر و سفر ،خدا ،ترجمه از دکتر مجتبوی ،آیهء ،قرآن ،خداوند ،قوم ،مسافرت ،حکیم ،جعل ،انسان ،نشانه‌های ،سیر در زمین ،علم ،ملتها ،تاریخ ،تمدنها ،کسب ،آثار ،کسب علم ،خداوند حکیم در آیات ،شهر ،قرآن کریم ،کسانی ،آیات و نشانه‌های الهی ،ترجمه آیاتی از قرآن ،آسمانها و زمین ،سفرها کسب علم ،آیات خدا

خلاصه ماشینی:

"می‌گوید: اگرچه اصفهان آب حیات است‌ ولی شیراز ما از اصفهان به(5) بنابراین سیر در زمین نتایج و اثرات گوناگون‌ دارد،به چند مورد از آنها اشاره می‌شود: نظر بر آثار خلقت و صنع الهی در زمین(آثار طبیعی): انسان با سیر و سفر در زمین،توفیق پیدا می‌کندبسیاری از آیات خداوندی مانند کوهها،رودها، میوه‌جات متنوع،آبهای شور و شیرین و جنبدگان‌ گوناگون را از نزدیک ببینند و از این طریق به علم و قدرت و حکمت آفریننده پی ببرد. قرآن نیز که مقام طبیعت را نسبت به ماورای طبیعت«آیه» می‌داند،از زبان حضرت ابراهیم(ع)نقل می‌کند که‌ با مشاهدهء حرکات عالم،ندا در داد که«انی وجهت‌ وجهی للذی فطر السموات و الارض حنیفا و ما انا من المشرکین»(15) من با ایمان خالص روی به سوی خدایی آورده‌ام‌ که آفرینندهء آسمانها و زمین است و من هرگز با عقیدهء جاهلانهء مشرکان موافق نخواهم بود. مرحوم علامه طباطبایی(ره)در تفسیر آیهء«قد خلت‌من قبلکم سنن فسیروا فی الارض فانظروا کیف کان‌ عقبة المکذبین»،(25)می‌فرمایند:«سنن جمع سنة و به معنای طریقه‌ای است که در جامعه در آن سیر می‌کند و امر به گردش در زمین و دیدن آثار پیشنیان؛و از ملتهای گذشته و پادشاهان و فرعونهای گردنکش،به جهت عبرتی است که در دیدن آثار آنان وجود دارد،چه آنکه می‌بینیم آنان از بین رفته بدون اینکه قصرهای بلندشان و یا گنجهای‌ ذخیره شده‌شان و یا تختهای مجللشان و یا اجتماعاتشان برایشان فایده‌ای داشته باشد،و صرفا خداوند آنها را حوادث پند دهنده‌ای برای آیندگان‌ قرار داده است تا مردم غافل با بهره برداری از آنها پند گرفته و بیدار شوند»."

صفحه:
از 36 تا 38