Skip to main content
فهرست مقالات

نظریه انسان کامل در مکتب ابن عربی

نویسنده:

(6 صفحه - از 34 تا 39)

کلید واژه های ماشینی : انسان کامل، ابن‌عربی، انسان کامل در مکتب ابن‌عربی، اسم، حق، آدم، عرفان، مظهر، فتوحات مکیه، الانسان الکامل، انبیا، همهء حقایق عالم مظهر اسمی، حقیقت انسان کامل محمدی، نظریه انسان کامل، خلق، حقیقت، اسلامی، عین، حدیث، غیبی، انسان کامل مظهر اسم، خلق آدم علی صورته، اسماء و صفات، نظریهء انسان کامل، اسماء الهی، عرفان ابن‌عربی، هستی، همهء، محمدی ( ص )، سخن

خلاصه ماشینی: "وی در این مورد می‌نویسد:«فآدم ابو الاجسام الانسانیه و محمد(ص)ابو الورثة من آدم الی خاتم الامر من الورثة فکل تدع ظهر و کل علم انما هو میراث‌ محمدی(ص)فی کل زمان و رسول و نبی من آدم الی‌ یوم القیامة و لهذا اوتی جوامع الکلم و منها علم الله‌ آدم الاسماء کلها فظهر حکم الکل فی صورة الآدمیة و الصورة المحمدیة فهی فی آدم الاسماء و فی‌ محمد(ص)کلم و کلمات الله سبحانه لا تنفذ»(60) او با استناد به حدیث نبوی(ص)«اوتیت جوامع‌ الکلم و استشهاد از کریمهء«کلمات الله‌ لا تنفذ»(61)به جامعیت پایان ناپذیر علم و معرفت مطلقهء انسان کامل محمدی(ص)و میراث‌داری همهء انبیا و رسولان از آدم ابو البشر تا قیام قیامت از او که‌ ابو الورثهء است اشعار می‌دهد و در تعلیل آن چنین‌ می‌گوید:از آنجا که همهء حقایق عالم مظهر اسمی‌ از اسمای الهیه است،بر این قیاس مراتب و مقامات ارواح انبیاء نیز متفاوت است چه اینکه‌ برخی مظهر یک اسم کلی و یا چند اسم جزئی‌اند و مراتب معرفتیشان نیز با استهلاک در همان اسم پایان‌ می‌پذیرد و به صورت مظهر کامل از آن برخوردار از شریعت و احکامی متناسب با جایگاه خود به‌ عالم خلق رجوع نموده و به انجام رسالت خویش‌ مشغول می‌شدند."

صفحه:
از 34 تا 39