Skip to main content
فهرست مقالات

نظریه انسان کامل در مکتب ابن عربی

نویسنده:

(6 صفحه - از 34 تا 39)

کلید واژه های ماشینی : انسان کامل، ابن‌عربی، انسان کامل در مکتب ابن‌عربی، اسم، حق، آدم، عرفان، مظهر، فتوحات مکیه، الانسان الکامل

خلاصه ماشینی:

"وی در این مورد می‌نویسد:«فآدم ابو الاجسام الانسانیه و محمد(ص)ابو الورثة من آدم الی خاتم الامر من الورثة فکل تدع ظهر و کل علم انما هو میراث‌ محمدی(ص)فی کل زمان و رسول و نبی من آدم الی‌ یوم القیامة و لهذا اوتی جوامع الکلم و منها علم الله‌ آدم الاسماء کلها فظهر حکم الکل فی صورة الآدمیة و الصورة المحمدیة فهی فی آدم الاسماء و فی‌ محمد(ص)کلم و کلمات الله سبحانه لا تنفذ»(60) او با استناد به حدیث نبوی(ص)«اوتیت جوامع‌ الکلم و استشهاد از کریمهء«کلمات الله‌ لا تنفذ»(61)به جامعیت پایان ناپذیر علم و معرفت مطلقهء انسان کامل محمدی(ص)و میراث‌داری همهء انبیا و رسولان از آدم ابو البشر تا قیام قیامت از او که‌ ابو الورثهء است اشعار می‌دهد و در تعلیل آن چنین‌ می‌گوید:از آنجا که همهء حقایق عالم مظهر اسمی‌ از اسمای الهیه است،بر این قیاس مراتب و مقامات ارواح انبیاء نیز متفاوت است چه اینکه‌ برخی مظهر یک اسم کلی و یا چند اسم جزئی‌اند و مراتب معرفتیشان نیز با استهلاک در همان اسم پایان‌ می‌پذیرد و به صورت مظهر کامل از آن برخوردار از شریعت و احکامی متناسب با جایگاه خود به‌ عالم خلق رجوع نموده و به انجام رسالت خویش‌ مشغول می‌شدند."

صفحه:
از 34 تا 39