خلاصه ماشینی:
"گاهی مشکل ناشی از این حقیقت است که اغلب آنچه به عنوان نوعی فلسفهء جدی مورد نظر است،به سطح یک تفنن یا سرگرمی موقتی تنزل داده شده است،به گونهای که عنوان قیام ظهوری نسبت به تمام انواع و اشخاص و فعالیتهای به کار برده میشود که اگر ارتباطی هم با فلفسه قیام ظهوری داشته باشند،صرفا دارای رابطه دوری با آن هستن و به تعبیر ژان پل سارتر:«اکنون آن واژه چنان با مسامحه در مورد بسیاری از چیزها به کار برده میشود که دیگر اصلا هیچ گونه معنایی ندارد».
اما حتی آن فلاسفهء قیام ظهوری که نمیتوان این اعتراض را علیه آنها اقامه کرد،توجه خود را معطوف به مسائلی میسازند که به نظر میرسد که به طور مستقیم به انسان انضمامی مربوط میشود و نه به مسائلی که انتزاعی یا نظری هستند،چنان که خواهیم دید،بعضی از مطالبی که برای فلاسفهء قیام ظهوری که از اهمیت زیادی برخوردارند،اصلا تاکنون به ندرت به عنوان موضوعات مناسبی برای فلسفه تلقی شدهاند.
درست است که بعضی فلاسفهء قیام ظهوری و یا نزدیکان به آنها- مارتین بویر و گابریل مارسل نمونههایی برجسته هستند-در ازمنهء اخیر در بررسی نسبتهای بین الاشخاصی پیشقدم بودهاند و احتمالا همهء فلاسفهء قیام ظهوری پیشرو،حداقل این حقیقت را مطرح کردهاند که انسان به عنوان شخص فقط در اجتماع اشخاص وجود دارد،اما آنها اساسا با فرد سر و کار دارند که جست و جویش برای فردیت معتبر بر مفهوم موجود شخصی متمرکز است.
بحث درباره این موضوعات در فلسفه سنتی با اهمیت نبوده است ولی در عین حال آن موضوعات در میان فلاسفهء قیام ظهوری عمیقا مورد (به تصویر صفحه مراجعه شود) هر چند اکثر فلاسفه اگزیستانسیالیست،نظام ما بعد الطبیعه سنتی را رد کردهاند اما در بیان آنها به نوعی نظام وجودی یا ما بعد الطبیعی اظهار شده است."