Skip to main content
فهرست مقالات

هنر قدسی در مقابر برجی

نویسنده:

(3 صفحه - از 38 تا 40)

کلید واژه های ماشینی : هنر قدسی در مقابر برجی، هنر، معماری، کوه، سید حسین نصر، آسمان، اسلامی، زیارت، قداست، نور

خلاصه ماشینی:

"هنر قدسی‌ در مقابر برجی مسعود نصرتی در قرن سوم و چهارم یعنی دورهء دیلمیان، آل بویه و آل زیار،سبک معماری خاصی به‌ نام«مقابر برجی»-که بیشتر جنبهء مذهبی داشته و در نزد مردم دارای احترام و تقدسی خاصی بوده- رواج داشته است. (14) از ویژگیهای مهم مقابر برجی نوک مخطروطی یا هرمی شکل آنهاست که به گنبدهای رک معروف‌ است و آن را پدیده‌ای ناشی از شرایط اقلیمی شمال‌ ایران دانسته‌اند وکه در برابر آسیبهای متوالی باران‌ عملکرد بهتری نسبت به سایر گنبدها دارد(15)و با کل معماری و جلوه دادن هیأت کلی بنا اثر مطلوبتری داشته و از مسافتی دور جلب نظر می‌کند. (19)بدین ترتیب می‌توان گفت که این‌ نوع گنبدها چون کوه(20)محل تلاقی آسمان و زمین‌ و آکنده از قداستند و ارتفاع و حرکت و صعود از مقتضیات بشری و وارد شدن در مراتب بالایی جهان‌ است و کسانی که در این مکانها مدفون هستند از طریق همین ارتفاع و حرکت و صعود به مناطق‌ سماوی که آکنده از قداست است راه می‌یابند. نور در این گونه بناها نه فقط به عنوان‌ عنصری مادی بلکه به مثابهء تمثیلی از وجود و خرد الهی است؛جوهره ای معنوی است که در تیرگی و تاریکی نفوذ کرده و به آن کرامت و شایستگی‌ بخشیده تا نفس بشری در آن آشیان کند،نفسی که‌ خود ریشه در عالم نور دارد. » بنابراین می‌توان گفت که حضور کلام الهی در این‌ گونه فضاهای مقدس حالت روحانی آنها را دو چندان کرده و فرد مؤمن را از جهان مادی جدا نموده‌ و تداعی کنندهء این واقعیت است که«همه از اوییم‌ و به سوی او باز می‌گردیم»."

صفحه:
از 38 تا 40