Skip to main content
فهرست مقالات

فلسفه پوزیتیویسم منطقی و الهیات

نویسنده:

مترجم:

(3 صفحه - از 41 تا 43)

کلید واژه های ماشینی : پوزیتیویسم منطقی ،الهیات ،پوزیتیویسم منطقی و الهیات ،وین ،گزاره‌های ،ویتگنشتاین ،مکتب ،فلسفهء پوزیتیویسم منطقی ،تجربه ،حلقه وین ،انتقاد ،حلقهء وین ،علمی ،مبادی مکتب پوزیتیویزم منطقی ،انتقاد پوزیتیویسم منطقی نسبت ،ابطال ،دینی ،اساس منطقی مکتب پوزیتیویسم ،اصل ،منطقی گزاره‌های الهیاتی ،سنتی ،تفسیر ،حلقه منطقی وین ،مکتب پوزیتیویسم منطقی ،پوزیتیویسم منطقی با وجود انتقادات ،تاریخی ،منطقی حلقه وین ،اندیشه ،حلقه وین تفسیر ،ماخ و حلقهء وین

خلاصه ماشینی:

"بی‌تردید علت آن این است که حلقه وین،آن‌ گونه که به نقد خود فلسفه می‌پرداخت خود را مشتغل به فلسفه نمی‌شناخت و این مطلب عمدتا توسط اندیشمندان حرفه‌ای به عنوان جانبداری از روش و جهان بینی علمی فلسفه اظهار شده است‌ یا این وجود برخی از فیلسوفان انگلیسی زبان که‌ مدتی طولانی از سنت تجربی الهام گرفته از ماخ و حلقهء وین تأثیر پذیرفته بودند به سرعت متوجه‌ پوزیتویسم منطقی گردید. این نزاع بنیادی نسبت به معقولیت(22)منطقی‌ گزاره‌های الهیاتی یا(تئریک)که عمدتا دربارهء روح،خدا،زندگی پس از مرگ و مسایلی از این‌ قبیل است-واکنشی برانگیخت که اگرچه با بروز جنگ جهانی دوم خفه شد ولی مجددا در اوایل‌ سال 1950 بعد از نزاع مجدد که توسط آنتونی‌ فلیو(23)مطرح شد شدت یافت،فلیو قائل شد که‌ بی‌ثباتی«اصل تحقق پذیری»به دلیل این نکته‌ است که می‌توان پرسید چه مشاهدات تجربی بات‌ گزاره‌های کلامی ناسازگار خواهد بود یا آنها را ابطال‌ خواهد کرد،اگر پاسخ منفی است پس این گزاره‌هخا در واقع تهی از معنای واقعی و قابل تصور نخواهد بود،متکلمان در سنت کاتولیک(چه رومی و چه‌انگلیکن)مایل بودند که بر حسب تعالیم سنتی‌ مبتنی بر تمثیل و قیاس بدین سؤال پاسخ دهند. در واقع حتی درون همان علم-یا در درون همان آزمایشگاه واحد در موارد مختلف-از نظر علمی مفاهیم کلی اساسی از طریق‌ تحویل گرایی(33)مکتب اصالت عمل ورزی با هم‌ آمیخته می‌شود و همین گونه مسأله وصول به یک‌ مفهوم غیر ما بعد الطبیعی نسبت به عالم مشترک که‌ توسط علم مورد تحقیق قرار گرفته باشد برای‌ دانشمندانی که ذهنهای واقعگرا دارند و دوستان‌ علم هراس انگیز است،اگر معننای همه گزاره‌های‌ واقعی از نظر لفظی مساوی با تجربیاتی باشد که‌ جهت بررسی آنها صورت می‌گیرد."

صفحه:
از 41 تا 43